In een wereld waarin influencers ons aansporen om te kopen, kopen, kopen, zijn er zogeheten de-influencers die je op het tegenovergestelde pad zetten. Hun boodschap is niet consumeren, maar consuminderen.

De-influencers overtuigen op social media-platforms zoals TikTok om de producten die influencers doorgaans promoten juist niet te kopen. Ze moedigen hun volgers aan om zich af te vragen of het kopen van wondercrème of schattige theekopjes van bedrijven zoals Temu echt noodzakelijk is, zoals influencers beweren.

@depressiondotgov Let’s talk about why I deinfluence overconsumption. #garbage #deinfluencing #overconsumption ♬ original sound - DepressionDotGov
De producten beloven je een leuker leven maar voldoen niet aan de verwachtingen die ze wekken. Voor velen is de verleiding om de ‘troep’ te kopen groot, zeker omdat ze maar één klik bij je verwijderd zijn en morgen al bij je in huis zijn. De-influencing gaat verder dan alleen maar aanzetten tot minder kopen. Het is een manier om kritisch te leren kijken naar de overmatige consumptiemaatschappij en de impact ervan op het milieu. Denk aan al dat verpakkingsmateriaal of aan de weg die het pakketje aflegt tot aan de voordeur. In het Amerikaanse NPR radioprogramma praten de-influencers over de berg ongebruikte en nutteloze rommel die veel van deze spullen opleveren. Uiteindelijk belanden ze op stortplaatsen of worden ze verbrand. Dat is nogal zonde van de grondstoffen, productie- en transportkosten en klimaat- en milieu-impact die ze niettemin hebben veroorzaakt vanwege die mensen die zonder na te denken op de bestelknop klikken omdat het zo lekker goedkoop is.

Het laatste rapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change over het terugdringen van de koolstofuitstoot noemt niet alleen het verminderen van voedselverspilling en de overgang naar een duurzaam voedingspatroon, maar ook het minimaliseren van aankopen als basis voor duurzamer gedrag.

Verduurzamen betekent zelfs vooral minder kopen, alleen aanschaffen wat je echt nodig hebt en langer met spullen doen. Het CBS rekende onlangs voor dat consumenten 0,6% meer duurzame producten kochten dan vorig jaar januari. Maar, zegt duurzaamheidsexpert Solitaire Townsend in het radioprogramma, “You can’t buy your way out of sustainability.” De-influencers die milieuvriendelijke producten aanprijzen zonder het koopgedrag van hun volgers daadwerkelijk te veranderen, slaan de plank mis. Doorgaan met kopen maar dan duurzaam, is de verkeerde boodschap.

Townsend benadrukt dat influencers hun invloed goed moeten gebruiken. Ze denkt dat de-influencing geen tijdelijke hype is, maar een stap naar een duurzame manier van leven. Less is more, zegt duurzaamheidsgoeroe Jason Hickel (en die kun je hieronder met één klik bestellen).
  • Deel
Druk af