0
Fotocredits: ‘Feet on scale’, Bill Branson, National Cancer Institute

Flash Gezondheid‘Big Food’ kaapt Body Positivity

De body positivity movement is niet meer weg te denken van de social media. De beweging stelt zich teweer tegen gewichtsdiscriminatie en de culturele obsessie met slankheid. Het is een anti-dieetbeweging, die benadrukt dat ieder lichaam gezond kan zijn, ongeacht de vorm.

Grote voedingsbedrijven als ontbijtgranenfabrikant General Mills zagen er geld in en zetten nu ‘body-positivity movement influencers’ in om hun producten te promoten, ontdekte de Washington Post. Journalisten van de Amerikaanse krant analyseerden 6.000 social media posts van 68 diëtisten met meer dan 10.000 volgers. Zo’n 40% van die influencers gebruikte anti-dieet taal en promootte ongezonde en bewerkte producten van voedingsbedrijven.

De influencers gebruiken bovendien niet door de voedingswetenschap ondersteunde claims. Zo zeggen ze dat de gezondheidsrisico’s van obesitas worden overschat of dat diabetes eerder wordt veroorzaakt door gewichtsdiscriminatie dan door het overgewicht zelf.

Leiders van de 'echte' body-positivity movement zijn hier niet blij mee. Zij willen juist de boodschap van zelfliefde en acceptatie uitdragen.

@streetsmart.rd #sponsored Let’s do a little trip down memory lane in partnership with @General Mills ♬ original sound - Cara Harbstreet, Dietitian

NPR , 12 apr 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.