In een nieuwsbrief van Foodstep komt iedere keer aan de orde hoe "de Nederlandse consument" denkt over de horeca. Wekelijks ondervraagt Foodstep een voor Nederland representatieve groep van 750 consumenten of zij de afgelopen week een horeca locatie hebben bezocht en wat zij per bezochte horeca locatie hebben uitgegeven voor hoeveel personen. Op deze manier krijgt zij een representatief beeld van het verloop van de omzet in de Nederlandse horeca.
De grafieken laten een ontwikkeling zien van vier jaren.
Onderverdeeld in: participatie, bezoekersfrequentie en gemiddelde besteding.
Nu wij hier nogal vele bezoekers krijgen met enige inzicht in grafieken en marktontwikkelingen, vraag ik mij het volgende af: geeft de groep van 750 consumenten een representatief en dus een juist beeld van de markt? Wie durft.....
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik (man, min of meer autochtoon, met 52 jaar geen jongere....) heb hier een paar keer aan meegedaan. De vragen werden via internet aan mij gesteld. Om een of andere reden (ik ging te weinig?.....) stopte de deelname na 3 keer weer.
Wat mij in de statistieken verbaast is dat bij een dalende participatie en een dalend aantal bezoeken de bestedig sterk stijgt. Ik interpreteer dat als: er rest nu een klein aantal bezoekers dat héél véél meer dan gebruikelijk uitgeeft.....
@ Wouter hier heb ik mij altijd ook over verbaasd. In de december maand levert 'gezelligheid' hier ook een heel belangrijke bijdrage aan. Samen om tafel zitten en lekker tafelen.... zal ook mede te maken hebben aan de wat koelere/koude temperaturen. Nu de temperaturen het hele jaar rond stijgen, kunnen we daar waarschijnlijk ook een effect van verwachten.
De bezoekers van horeca zijn ook veelal jongeren, autochtonen, mannen. Het zal best een goede indicatie geven. Opvallend is de geldpiek met Kerst. Dan heeft heel Nederland opeens een gat in zijn hand, terwijl men in de zomermaanden goedkope roseetjes lurkt.
net gevonden op zibb.nl dat geeft toch weer een geheel andere kijk op de zaak ....
@ Edith, dank je wel voor deze bijdrage. Gezien de reputatie van Foodstep, vraag ik mij af of deze gegevens verzameld worden via internet, en als dat al zo is of ze wel een hun best hebben gedaan om dit zo representatief mogelijk te houden.
De vraag is natuurlijk of deze cijfers een beetje overeenkomen met de landelijke cijfers die men in de horeca gebruikt.