Koffieroest
De coronacrisis veroorzaakt ook een crisis in de koffieketen. Dat voorspelt een internationaal team van onderzoekers dat de sociaal-economische gevolgen van Covid-19 voor de 'koffieroest' in kaart bracht. Koffieroest is de meest besmettelijke koffieplantenziekte de we kennen. De afgelopen jaren waren er diverse uitbraken van koffieroest die ravages aanrichtten in Latijns-Amerika en de Caraïben. Het onderzoek is verschenen in het vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences.

"Elke grote impact in de wereldwijde koffie-industrie zal ernstige gevolgen hebben voor miljoenen mensen over de hele wereld, dus ook de koffiedetailhandel hier in de Verenigde Staten," zei hoofdauteur Kevon Rhiney in ScienceDaily (1.2). Koffie is een van de meest verhandelde landbouwcommodities ter wereld en de koffieteelt verschaft zo'n 100 miljoen mensen hun bestaanszekerheid, vooral in lage inkomenslanden.

Eerdere uitbraken van koffieroest, zoals in de jaren na de wereldwijde financiële crisis van 2008, bleken in verband gebracht te kunnen worden met verminderde gewasverzorging en minder investeringen in koffieboerderijen. De onderzoekers keken hoe de effecten van Covid-19 op arbeid, werkloosheid, thuis moeten blijven en gesloten grenzen de investeringen in koffieplanten beïnvloeden.

Naar alle waarschijnlijkheid gaan de sociaaleconomische gevolgen van Covid-19 de koffie-industrie in een nieuwe productiecrisis onderdompelen. "Koffieroestuitbraken zijn complexe sociaaleconomische fenomenen", aldus Rhiney. "Er is geen 'magic bullet' waarmee we het kunnen oplossen. Aanpakken van koffieroest houdt meer in dan uitbraken onder de duim krijgen; het gaat er ook om de bestaansmiddelen van boeren veilig te stellen, zodat ze veerkracht kunnen opbouwen tegen toekomstige schokken." Volgens de onderzoekers spelen arbeid en gezond functionerende ecosystemen een cruciale rol in de koffieketen. De huidige koffiewaardeketens moeten kritisch tegen het licht gehouden worden en er moet meer erkenning zijn voor de waarde die kleinschalige producenten creëren. Dat betekent dat essentiële maar ondergewaardeerde aspecten van het productieproces, zoals gezondheid, voedselzekerheid en duurzaamheid meer aandacht moeten krijgen.

Gratis espresso
Bij het Italiaanse koffiemerk Illy is van crisis vooralsnog geen sprake. Illy deelt op 1 juli gratis kopjes espresso uit aan gasten in ruim 30 koffiebars in Nederland. Onder de noemer RipARTiAMO ('opnieuw van start'), viert illy de versoepelingen voor de horeca en het einde van de lockdown. "RipARTiAMO is een boodschap van hoop om met vertrouwen naar de toekomst te kijken na vijftien maanden van beperkingen en met de ernstige problemen die de pandemie heeft veroorzaakt voor de koffiebarsector, met scenario’s die elke week veranderden’, zegt Massimiliano Pogliani, ceo van illy caffè (Misset Horeca, 1.1). Met de gratis kopjes koffie wil Pogliani zijn dankbaarheid en steun uitspreken aan alle partners en klanten. Met een speciaal designkopje, ontworpen door kunstenaar Matteo Attruia.
Dit artikel afdrukken