De newsroom van 21 oktober 2021, de Foodlog-selectie van berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers. Hier vind je onze voorgaande selecties.
Het inmiddels volledig Britse levensmiddelen- en huishoudelijke productenconcern Unilever verhoogde in het derde kwartaal van 2020 de prijzen over de hele linie met gemiddeld 4,1%.
'Peak inflation'
Zo belast Unilever de gestegen kosten voor grondstoffen en de verminderde verkopen in Zuid-Azië als gevolg van de coronacrisis door naar de consument. En het zal niet de laatste prijsstijging zijn, volgens ceo Alan Jope op Bloomberg (1.1). "Peak inflation, het hoogste niveau van inflatie, zal zich in de eerste helft van 2022 voordoen en daarna zal het afzwakken als we in de tweede helft van 2022 aankomen".
Net als Unilever hebben ook concurrenten Procter & Gamble, Nestlé en Danone de afgelopen dagen gewaarschuwd voor niet te vermijden prijsstijgingen. Waar Unilever met name bang voor is, is dat consumenten, afgeschrikt door de hoge prijzen, overstappen op goedkopere merken en producten. Sinds begin dit jaar is de aandeelwaarde met 9,8% gedaald en daarmee presteert Unilever slechter dan vergelijkbare Europese concurrenten.
Bierbrouwers in zwaar weer
De sterk gestegen prijzen van grondstoffen staan ook het coronaherstel van de grote bierbrouwers in de weg, aldus Het Financieele Dagblad (1.7). De prijs van aluminium (voor de blikjes) is met 68% gestegen ten opzichte van vorig jaar, gerst met 65% en de transportkosten zullen nog lange tijd 'een hap uit de winst blijven nemen', verwachten analisten. Personeel is schaars, zeecontainers zijn duur en de energieprijzen helpen ook al niet mee.
Van de drie grote Europese brouwers slaagt Carlsberg er het beste in de marges op peil te houden, volgens analisten. Heineken zal lagere marges moeten accepteren, AB InBev heeft de minste besparingsmogelijkheden omdat die brouwer kostenefficiëntie tot een kunst heeft verheven.
Kleine(re) brouwers hangt nog een andere donderwolk boven het hoofd, schrijft Misset Horeca (1.8). De aankomende accijnsverhoging die het kabinet wil, "is het laatste wat moet gebeuren", omdat het herstel van de biermarkt veel langzamer gaat dan verwacht. Lucie Wigboldus, directeur van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers, maakt zich grote zorgen over de dreigende verhoging van de bieraccijns. Inmiddels lijkt er een kamermeerderheid te zijn voor het afschaffen van het verlaagde accijnstarief voor de kleinere brouwers te zijn, maar de systeemwijziging [waarbij de accijns berekend wordt over het alcoholpercentage in het bier, red.] zal nog steeds een gemiddelde verhoging van 5% opleveren. "5% is geen 0% en dus niet, zoals beloofd door de staatssecretaris, budgetneutraal."
Dit artikel afdrukken
'Peak inflation'
Zo belast Unilever de gestegen kosten voor grondstoffen en de verminderde verkopen in Zuid-Azië als gevolg van de coronacrisis door naar de consument. En het zal niet de laatste prijsstijging zijn, volgens ceo Alan Jope op Bloomberg (1.1). "Peak inflation, het hoogste niveau van inflatie, zal zich in de eerste helft van 2022 voordoen en daarna zal het afzwakken als we in de tweede helft van 2022 aankomen".
Net als Unilever hebben ook concurrenten Procter & Gamble, Nestlé en Danone de afgelopen dagen gewaarschuwd voor niet te vermijden prijsstijgingen. Waar Unilever met name bang voor is, is dat consumenten, afgeschrikt door de hoge prijzen, overstappen op goedkopere merken en producten. Sinds begin dit jaar is de aandeelwaarde met 9,8% gedaald en daarmee presteert Unilever slechter dan vergelijkbare Europese concurrenten.
Bierbrouwers in zwaar weer
De sterk gestegen prijzen van grondstoffen staan ook het coronaherstel van de grote bierbrouwers in de weg, aldus Het Financieele Dagblad (1.7). De prijs van aluminium (voor de blikjes) is met 68% gestegen ten opzichte van vorig jaar, gerst met 65% en de transportkosten zullen nog lange tijd 'een hap uit de winst blijven nemen', verwachten analisten. Personeel is schaars, zeecontainers zijn duur en de energieprijzen helpen ook al niet mee.
Van de drie grote Europese brouwers slaagt Carlsberg er het beste in de marges op peil te houden, volgens analisten. Heineken zal lagere marges moeten accepteren, AB InBev heeft de minste besparingsmogelijkheden omdat die brouwer kostenefficiëntie tot een kunst heeft verheven.
Kleine(re) brouwers hangt nog een andere donderwolk boven het hoofd, schrijft Misset Horeca (1.8). De aankomende accijnsverhoging die het kabinet wil, "is het laatste wat moet gebeuren", omdat het herstel van de biermarkt veel langzamer gaat dan verwacht. Lucie Wigboldus, directeur van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers, maakt zich grote zorgen over de dreigende verhoging van de bieraccijns. Inmiddels lijkt er een kamermeerderheid te zijn voor het afschaffen van het verlaagde accijnstarief voor de kleinere brouwers te zijn, maar de systeemwijziging [waarbij de accijns berekend wordt over het alcoholpercentage in het bier, red.] zal nog steeds een gemiddelde verhoging van 5% opleveren. "5% is geen 0% en dus niet, zoals beloofd door de staatssecretaris, budgetneutraal."
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
Unilever Goes All-Out on Pricing as Inflation Outlook Worsens
Bloomberg -
Unilever: prijzen levensmiddelen stijgen nog zeker een halfjaar
AD -
Verkoop Unilever krijgt tik van corona
RetailDetail -
Topman Unilever: 'De top van de prijsstijgingen is nog niet bereikt'
VMT -
Marmite maker Unilever raises prices by 4% amid high UK inflation
The Guardian -
Supermarktproducten duurder: Unilever en Procter verhogen de prijzen
MarketingTribune -
Dure grondstoffen werpen schaduw over coronaherstel bierbrouwers
Het Financieele Dagblad -
Nederlandse Brouwers: ‘Moeizaam herstel biermarkt’
Misset Horeca -
Food supply chains: the hot issue of the day
Food Politics -
Inflatiespook rammelt aan alle schakels van de voedselketen
VIlt
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Marc Van Ranst: “Er is altijd gezegd dat versoepelingen teruggedraaid konden worden”
Het Nieuwsblad -
Nu de coronacijfers weer fors stijgen: deze maatregelen gelden nog in ons land
Het Nieuwsblad -
Tienduizenden Italianen melden zich ziek na verplichte coronapas op werk
RTL Nieuws -
Computer bepaalt straks of je coronatest moet afleggen: dit weten we al over nieuwe teststrategie
Het Nieuwsblad -
Even With Mild COVID, Obesity May Mean Worse Symptoms
WEbMD
4. Overig
-
Letland gaat als eerste land van Europese Unie weer in lockdown vanwege dramatische coronacijfers: avondklok en afstandsonderwijs opnieuw ingevoerd
Dagblad van het Noorden -
Grote delen van Nederland kleuren weer rood op Europese coronakaart
Metro -
‘Het prikken van de kleinsten is in strijd met de kinderrechten’
Trouw -
Pijnlijke conclusies over verdeling coronavaccins: ‘Je broek zakt ervan af’
AD
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Unilever, P&G, Nestlé, Danone, bierbrouwers die ‘klagend’ de prijzen verhogen. Hoe meer die geraffineerde en alcoholische producten kosten des te minder er van verkocht worden.
Goed voor de gezondheid, goed voor het immuunsysteem, goed tegen obesitas en diabetes. Zoiets als een suikertax eigenlijk. Corona afname vaart er ook wel bij.