De kortingscoupons van HelloFresh, de commercials van de Allerhande Box, en de online advertenties van Marley Spoon en Mathijs Maaltijdbox zie je overal opduiken. Deze maaltijdbox-aanbieders timmeren hard aan de weg. Met behulp van investeerders proberen ze snel terrein te winnen. Veel reclame en flinke kortingen moeten de consument verleiden tot een abonnement. HelloFresh mikte vorig jaar op 75.000 klanten in de Benelux.

In de luwte van al dit geweld opereert een aantal authentiekere en op transparantie gerichte maaltijdboxen. Voor vergelijkingssite Maaltijdbox.org, sprak ik de afgelopen weken met onder andere Beebox, De Krat, Vegabox en Zinner Dinner. Zij vullen hun boxen en kratten met vaak biologische maar altijd 100% Hollandse producten.

Niet bang voor de grote jongens
Bang of rouwig om de manier waarop partijen als HelloFresh de markt (soms agressief) betreden, zijn deze aanbieders in elk geval niet. "Het wordt nu een grotere markt, partijen als HelloFresh spelen de markt open voor andere aanbieders" vertelt Jur Jakobs van Zinner Dinner. Eefje Brugman van De Krat beaamt dat: "Door de komst van grote spelers wordt het concept van de maaltijdbox namelijk steeds bekender bij de Nederlanders. Indirect profiteren wij daar ook van mee".

Partijen als HelloFresh spelen de markt open voor andere aanbieders
Ook Vegabox blijkt helemaal niet bang voor de toenemende concurrentie in de maaltijdboxmarkt. “Juist de wat kleinere foodboxen met een specialisme groeien groter en zullen hier weinig tot geen hinder van ondervinden” vertelt Mario Bosman, oprichter van de Vegabox. Pim Lankhorst van Beebox gelooft zeker dat ook grote supermarkten een deel van de online boodschappenmarkt krijgen. Toch is hij vrij stellig dat er plaats blijft voor het Beebox-concept: "Door de vele schakels die niet in het Beebox proces voorkomen word de balans in de voedselketen eerlijker. Dat werkt uit in een betere prijs voor zowel de boer als de klant."

Onderscheidend: biologisch, duurzaam en persoonlijk
Hoe onderscheiden deze kleine, specialistische maaltijdboxen zich van de grote jongens? In elk geval niet met grootschalige marketingcampagnes. Integendeel, geld aan marketing wordt er nauwelijks besteed. Eef Brugman van De Krat: "Wij besteden dat geld veel liever aan de inhoud van onze kratten en de bijbehorende recepten."

Hans Kisteman
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Biologische producten, duurzaam ondernemen en persoonlijk contact zijn de belangrijkste pijlers voor deze maaltijdboxaanbieders.

Zinner Dinner is bijvoorbeeld 100% biologisch, "anders komt het niet in onze tas" zegt Jakobs. "Veel aanbieders doen zich groener voor dan ze daadwerkelijk zijn, de consument is zich hier steeds meer van bewust.” vertelt Bosveld van Vegabox. "Het bieden van échte biologische producten is dan ook een van de speerpunten van de Vegabox.".

Ook bij Beebox heeft de inhoud van de maaltijdbox de allerhoogste prioriteit. Alle producten komen vers van de lokale boer. De boeren oogsten op maandag of dinsdag, op de woensdag wordt alles verzameld, en op donderdag worden de boxen ingepakt en bezorgd. Transparanter en duurzamer kan het bijna niet. De relatie herstellen tussen boer en burger was en is nog steeds de drijfveer van Beebox. Beebox werkt met lokale ondernemers die hun eigen lokale markt bedienen. "Dit persoonlijke contact is de grote kracht van Beebox", vertelt Lankhorst.

Onze sterkste marketingtools zijn onze krat en blije klanten.We steken veel tijd in klantenservice en dat betaalt zich uit in positieve reviews en onbetaalbare mond-op-mond reclame
Ook De Krat houdt alles in eigen beheer: "We bedenken, koken en fotograferen alles zelf op ons kantoor en proeven met het hele team of het wel lekker genoeg is", vertelt Brugman. "Het streven naar duurzaamheid zit in ons DNA. Vanaf het allereerste begin hebben wij ons gericht op lokaal en duurzaam geproduceerde producten met een zo klein mogelijke ecologische footprint. Daarmee maken we de wereld een stukje beter, daar geloven we echt in.” Niet voor niets is het bedrijf sinds kort officieel B-corp gecertificeerd. Alleen duurzaam ondernemen is niet voldoende, meent Brugman. Om klanten te behouden moet je meer doen: “goede ingrediënten kiezen, mooie recepten maken, op tijd leveren en tegemoet komen aan de specifieke wensen van de klant".

De bewuste hobbykok
Uiteindelijk focussen zowel Zinner Dinner, Vegabox, De Krat als Beebox zich op een andere consument dan bijvoorbeeld HelloFresh of de Allerhande Box. Waar partijen als HelloFresh zich richten op de consument die vooral "snel en gemakkelijk" een gezond gerecht op tafel wil hebben staan, richten deze kleinere aanbieders zich meer op de bewuste consument en de hobbykok. “Veel klanten van concurrerende maaltijdboxen willen niet al te veel tijd in de keuken doorbrengen. Wij richten ons juist meer op de geïnteresseerde hobbykok” vertelt Brugman. "Wij kiezen voor de bewuste consument en proberen meerwaarde en diepgang te bieden op allerlei vlakken" zegt Lankhorst.

Door de volle aandacht te geven aan de inhoud van de maaltijdbox, door duurzaam met de wereld om te gaan en hun klant centraal te stellen, hopen Zinner Dinner, De Krat, Beebox en Vegabox stuk voor stuk meer klanten te winnen. Brugman van De Krat zegt het zo: "onze sterkste marketingtools zijn onze krat en blije klanten.We steken veel tijd in klantenservice en dat betaalt zich uit in positieve reviews en onbetaalbare mond-op-mond reclame.”

Fotocredits: Beebox
Dit artikel afdrukken