'Weinig transparant en geen bescherming tegen misleiding'
Voedselwaakhond foodwatch is niet te spreken over de nieuwe regels. Volgens de organisatie bieden de nieuwe regels 'weinig transparantie en geen bescherming tegen misleiding'. Vooral dat laatste zit foodwatch hoog:
Voedselfabrikanten kunnen consumenten met de ingang van de nieuwe EU-verordening nog steeds misleiden met foto's en tekeningen op hun verpakkingen. Ook als er slechts een ministukje aardbei in een aardbeienyoghurt zit, mogen er grote aardbeien op het yoghurtpak staan. Vanaf 13 december 2014 worden die aardbeienplaatjes alleen verboden als er helemaal geen aardbei in de yoghurt te vinden is of de producent bijvoorbeeld alleen aardbeiaroma – dat niet afkomstig is van echte aardbeien - heeft gebruikt. Maar zodra de fabrikant slechts een heel klein beetje echt fruit (bijvoorbeeld slechts 0,1%) – of een aroma gemaakt van echt fruit – toevoegt, kan hij zijn gang gaan met foto's en vermeldingen van het fruit.
Succesvolle lobby levensmiddelenindustrie
De levensmiddelenindustrie heeft volgens foodwatch verschillende wél consumentvriendelijke voorstellen met succes gedwarsboomd: zo hoeven de voedingswaarden niet op de voorkant van de verpakking weergegeven te worden en is het eenvoudige stoplichtsysteem er niet gekomen. Ook mogen producenten nog altijd hun eigen portiegrootte en 'referentiewaarden' hanteren waardoor onduidelijkheid over de hoeveelheden suiker, vet en zout ontstaat. Verder heeft de industrie, die volgens foodwatch de afgelopen jaren 1 miljard euro heeft besteed aan diverse lobby-activiteiten tegen de nieuwe etiketteringsregels, zijn zin gekregen ten aanzien van lettergrootte (te klein), gezondheidsclaims (mogen ook op ongezonde producten) en herkomstvermelding (alleen verplicht voor eieren, onbewerkt vlees en vers fruit en groente).
Op de site van foodwatch legt de organisatie uit waarom de nieuwe regels de consument niet beschermen tegen misleiding.
Fotocredits: etiket met voedingswaarde informatie, Ernesto Andrade
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Tja, je moet als consument zelf ook nadenken over portiegroottes en of iets nu wel zo goed is voor je. Kan een fabrikant zoveel wel of niet op zijn verpakking willen of mgen zetten, als je staat te verzinnen of je een zak chips neemt of toch maar een tros tomaten hoef je toch geen opsomlijstje met voedingswaarde te zien welke je het beste zou moeten kiezen?