Foodhallen in Nederland zijn populair bij jong publiek met weinig geld maar veel behoefte aan informeel uit eten en uitgaan. Wie er een opent, moet weten dat de jonge gasten reuring willen, zo'n €15-20 te besteden hebben en snappen waar ze wel en niet gezien willen worden.

In 2014 opende ondernemer Chong Chu met een paar vrienden de de allereerste Foodhallen in Amsterdam. “We groeien vanaf dag één,” zegt Chu in het Financiëele Dagblad. “Ik had verwacht dat de rek er inmiddels uit zou zijn, maar het zet nog steeds door.”

Dat geldt niet voor alle foodhallen. Na Chu deden andere ondernemers een poging met onder meer Food Explore in Utrecht, Amicitia Food Village in Amersfoort en de Markthal in Rotterdam. De Amersfoortse foodhal is inmiddels gestopt vanwege een ongelukkige locatiekeuze en de Rotterdamse Markthal trekt vooral dagjesmensen die weinig kopen. Daar komt bij dat de ondernemers in de zomer moeten concurreren met foodtrucks en festivals.

Of dit de juiste tijd is om nieuwe foodhallen te openen is de vraag. Nederland telt inmiddels 13 Foodhallen en 7 mixconcepten met een markt. Horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners verwacht dat er in de grootste steden zelfs plek is voor meerdere hallen en voorziet groei van de markt. Horecakenner Tony Wijntuin waarschuwt echter voor dreigende foodhalmoeheid.
Het Financieele Dagblad - De foodhal is in trek, maar het kan ook snel misgaan
  • Deel
Druk af