Volgens de Rabobank is de kunststofverpakkingsindustrie in Nederland sterk in beweging. Kunststofverpakkingen hebben een negatief duurzaamheidsimago, terwijl feitelijk glas, blik en karton een hogere milieudruk hebben. Bioplastics, biologisch afbreekbare kunststoffen en/of kunststoffen gemaakt van biomassa, dragen bij aan een lagere milieudruk. Vakblad Verpakkingsmanagement schrijft: Coca Cola en Danone hebben met bioplastics een deel van hun verpakkingen duurzamer gemaakt. Hoewel dit veel aandacht krijgt, hebben bioplastics nog een lange weg te gaan voordat ze traditionele kunststoffen van de markt verdringen. Met de huidige groei van 20% per jaar vervangen bioplastics in 2030 slechts 4% van de kunststofmarkt. Om dat percentage fors te laten stijgen, moeten Nederlandse aanbieders van bioplastics investeren in ontwikkeling en productie. Daar liggen de kansen die leiden tot lagere prijzen en betere toepasbaarheid. Afnemers, zoals voedingsmiddelenproducenten, retailers en consumenten moeten meer bioplastics afnemen en bereid zijn een hogere prijs te betalen.Verpakkers moeten voor hun marktpositie en toekomst samenwerken met alle partijen in de keten, van grondstofleverancier tot recycler. Daarnaast moeten ze rekening houden met snelle commoditisering: speciale verpakkingen die in hoog tempo standaard worden en aanmerkelijk goedkoper geproduceerd door de grootste producenten of in lagelonenlanden.
Fotocredits: ilovebutter
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Sinds de komst van de verpakkingbelasting betalen we dus 1% extra voor de meestal ongevraagde plastic troep om komkommer, Paprika etc heen (bron Wikipedia). Ik zie niet in hoe plastic bij die producten een positieve bijdrage levert.
Persoonlijk zie ik liever zo min mogelijk plastic en dat is naast de BPA vergiftiging mede een reden om fruit niet meer in een supermarkt te kopen maar via een ouderwetse fruit / groenteboer, via de (ouch & smell) methode. :)
Er moet denk ik minder en slimmer verpakt worden..
Zonder gesloten keten leidt voedsel verpakken in kunststof nog steeds tot verspilling. De gesloten keten (koeling) stopt bij de achterdeur van de super. Alle intelligente verpakkingen ten spijt, derving heeft bij sommige producten alles te maken met de wijze waarop de retail versproducten behandeld. De wijze waarop een ieder omgaat met zijn voedsel, dat is MVO. En ja, zo'n koeling kost een paar centen. Maar productkwaliteit wordt niet gemaakt door de verpakking, kwaliteit wordt gemaakt in het land/kas. Ik ben voor een implementatieprogramma met afnemers. Lagere derving, betere houdbaarheid door koeling.
Frappant dat dit samenvalt met dit bericht: If the food’s in plastic, what’s in the food
De centralisering van AGF distributie (veilingen) heeft langere lijnen veroorzaakt naar de consument. Hierdoor duurt het vele dagen langer voordat een product in de winkel ligt - en zijn er hogere milieukosten voor transport en opslag.
Het probleem wordt dus in de hand gewerkt door de sector zelf.
Een groentenboer die ik ken klaagde laatst, dat de bloemkolen die hij einde van de week inkocht van precies dezelfde partij waren als die van een aantal dagen eerder.
'Versheid' wordt door een aantal factoren bepaald. De meeste verpakte groenten gaan op een aantal factoren na een dag of twee in de winkel sterk in kwaliteit achteruit.
Daarbij:
Verpakkingsmateriaal als PET geeft schadelijke stoffen af aan de inhoud. Een stof als bisphenol-a dringt door in de AGF - is niet afwasbaar.
Recyclede kunststof kent dat bezwaar nog veel meer (deze kunststof is gemaakt van een mengelmoes van allerlei kunststoffen, de een schadelijker dan de andere).
De meeste bioplastics blijken hier helemaal niet beter op te scoren.
Kunststof die in het milieu terecht komt heeft zeer schadelijke effecten (op alle stranden ter wereld adem je tegenwoordig schadelijke fijnstofdeeltjes van plastics in, die in zee afgebroken zijn).
Het zou me ook niets verbazen als deze nieuwe innovatieve plastics met kleurstoffen nog schadelijker blijken te zijn.
In het ligt van de laatste zin, is mijn stukje op Food For Food over Tetrapak wellicht interessant. De sleutel rondom de verduurzaming -ik bedoel eigenlijk het optimaliseren- van verpakkingen van bigfood ligt bij dit soort bedrijven. De innovatie komt overigens niet bij dit soort bedrijven vandaan.