Verpak snoep, chips en frisdrank in saaie zakken en flessen, zonder opdruk. Dat is een van de voorstellen uit een rapport van het Institute for Public Policy Research (IPPR), een progressieve Engelse denktank.

Met een neutrale verpakking creëer je voor die ongezonde producten een gelijk speelveld met groente en fruit, die het al jaren zonder merken en marketing stellen. Dat gaat helpen in de strijd tegen obesitas, schrijft Sky News.

Verder stelt IPPR voor de suikertaks die nu voor frisdrank geldt uit te breiden naar snoep en koek. Het geld dat dat oplevert moet besteed worden aan lichamelijk opvoeding en sport. Tv-reclame voor snoep en dergelijk mag niet voor 9 uur worden uitgezonden op tv. Supermarkten moeten kookcursussen gaan bekostigen en de leeftijdgrens voor roken moet naar 21 jaar. Engeland moet weer gezonder worden, want de helft van de ziektegevallen en 1 op de 5 sterfgevallen worden veroorzaakt door ongezond eten, aldus het rapport.

De Nederlandse hoogleraar gezonde voeding Jaap Seidell vindt het een 'interessante gedachte'. Groente en fruit doen het immers al jaren zonder lokverpakking. Op twitter zijn de reacties wat sceptisch: we proberen toch juist onderscheidende producten te maken?



Sky - Call for plain packaging for unhealthy drinks and snacks to combat preventable disease
Reageer
  • Deel
Druk af