Een neutrale verpakking, zonder etiketten en reclame-uitingen, leidt tot een hogere consumptie van ongezond eten. Dat is een verrassend nieuw inzicht, want neutrale verpakkingen van bijvoorbeeld sigaretten laten het omgekeerde zien.
In de eerste wetenschappelijke studie naar de effecten van neutrale verpakkingen voor snacks en snoep onderzocht een internationaal onderzoeksteam 3 vragen. De wetenschappers wilden weten of een neutrale verpakking de kans dat iemand een ongezond product koopt, verkleint. Idem voor de kans dat iemand er van eet. Tot slot wilden ze weten hoeveel mensen een neutraal verpakt product eten als daar 'vetarm' op staat.
In totaal 342 proefpersonen namen aan het onderzoek deel. Als de proefpersonen konden kiezen tussen een normale verpakking met M&M's of een neutrale, 'kochten' ze vaker de normale verpakking. Opvallender was het resultaat naar de daadwerkelijke consumptie. Mannelijke proefpersonen bleken aanmerkelijk meer M&M's te eten uit een neutrale verpakking dan uit de originele. Voor vrouwelijke proefpersonen bleek dat niet uit te maken. Stond op de neutrale verpakking wel de claim 'vetarm', dan bleken de vrouwelijke proefpersonen juist daarvan opvallend meer te eten.
Het lijkt er op dat een neutrale verpakking een averechts effect kan hebben. Een neutrale verpakking verlaagt weliswaar de koopimpuls, maar lijkt de consumptie van het ongezonde eten juist te verhogen. Volgens de onderzoekers leidt het "deactiveren van de marketing-elementen van een ongezonde snack mogelijk tot het uitschakelen van de remmingen die daarmee te associëren zijn". De wetenschappers zijn voorstander van nader onderzoek voordat er definitieve conclusies te trekken zijn.
AFN - abcPlain food packing linked to increased snacking | Australian Food News
In de eerste wetenschappelijke studie naar de effecten van neutrale verpakkingen voor snacks en snoep onderzocht een internationaal onderzoeksteam 3 vragen. De wetenschappers wilden weten of een neutrale verpakking de kans dat iemand een ongezond product koopt, verkleint. Idem voor de kans dat iemand er van eet. Tot slot wilden ze weten hoeveel mensen een neutraal verpakt product eten als daar 'vetarm' op staat.
In totaal 342 proefpersonen namen aan het onderzoek deel. Als de proefpersonen konden kiezen tussen een normale verpakking met M&M's of een neutrale, 'kochten' ze vaker de normale verpakking. Opvallender was het resultaat naar de daadwerkelijke consumptie. Mannelijke proefpersonen bleken aanmerkelijk meer M&M's te eten uit een neutrale verpakking dan uit de originele. Voor vrouwelijke proefpersonen bleek dat niet uit te maken. Stond op de neutrale verpakking wel de claim 'vetarm', dan bleken de vrouwelijke proefpersonen juist daarvan opvallend meer te eten.
Het lijkt er op dat een neutrale verpakking een averechts effect kan hebben. Een neutrale verpakking verlaagt weliswaar de koopimpuls, maar lijkt de consumptie van het ongezonde eten juist te verhogen. Volgens de onderzoekers leidt het "deactiveren van de marketing-elementen van een ongezonde snack mogelijk tot het uitschakelen van de remmingen die daarmee te associëren zijn". De wetenschappers zijn voorstander van nader onderzoek voordat er definitieve conclusies te trekken zijn.
"Plain packaging" is lastig, zo niet onmogelijk goed te vertalen, Dick.
En nogal een politiek mijnenveld:
"In 2012, closely held candy maker Mars Inc. wrote to the U.K. Department of Health, saying the consequences of tobacco plain packaging would be “dramatic” as it would “set a key precedent for the application of similar legislation to other industries.” A spokeswoman for Mars, the maker of M&Ms; and Snickers chocolates, declined to comment further"
Dick, hoe zou jij het vertalen? Bij benzine heet het 'witte pomp'. Een 'witte verpakking' in plaats van een 'gewone' ('plain')?
"Neutrale verpakking" lijkt me niet een juiste vertaling van "plain packaging".
Het is niet voor niets dat de tabaksindustrie daar rabiaat tegen acteert:
"Stripping branding strips our rights".
In Australië worden de effecten van roken verplicht op de "plain packaging"-verpakking afgebeeld.
Frankrijk, GB en Ierland volgen in mei.
Helaas zit deze studie achter een betaalmuur.
Hoe zagen die M&M plain packages/"neutrale verpakkingen" er uit?