Uit alle aanmeldingen heeft de vakjury de genomineerden geselecteerd. Vanaf 1 december kunnen consumenten hun favorieten kiezen.

Waarom is Food Fellows opgericht?
Nousjka Bakker: “Harvest House is de grootste telerscoöperatie op het gebied van vruchtgroenten in Nederland. Op ruim 1.000 hectare telen onze telers tomaten, paprika’s en komkommers die hun weg vinden naar afnemers in heel Europa. Ze telen zo duurzaam mogelijk en zijn altijd bezig met innovatie. De oprichting van Food Fellows is een van de initiatieven van Harvest House op het gebied van duurzaamheid en verantwoorde consumptie.”

Inmiddels heeft Food Fellows afgelopen jaar zo’n 1,5 miljoen kilo vruchtgroente gered van verspilling
“Het uitvalpercentage van de Harvest House vruchtgroenten is vrij laag, maar door de omvang van de coöperatie werd er jaarlijks toch zo’n 3 miljoen kilo tomaten weggegooid. Enkele jaren geleden besloten de telers dat hiervoor een oplossing moest komen. Na een periode van onderzoek en productontwikkeling, heeft Harvest House in 2018 Food Fellows opgericht. Inmiddels zijn de EASY sauzen verkrijgbaar bij diverse retailers en heeft Food Fellows afgelopen jaar zo’n 1,5 miljoen kilo vruchtgroente gered van verspilling.”


De EASY sauzen van Food Fellows. Wat zijn dat?
“Onze sauzen zijn gemaakt van de lekkerste geredde groenten. Ze zijn 100% natuurlijk, bevatten meer dan 90% groente en zijn laag in zout, suiker en vet. Met deze veelzijdige sauzen heb je in no-time een lekkere en verantwoorde maaltijd op tafel. De EASY Tomato Base is ideaal als basis voor soep, saus en pizza. Met de EASY Pasta Sauce zet je snel een lekkere pasta of lasagne op tafel. De mild pittige EASY Chili Sauce gebruik je voor Mexicaanse gerechten of op zichzelf als dip en de kruidige EASY Curry Sauce is geschikt voor de lekkerste Oosterse gerechten.”

De sauzen zijn gemaakt van groenten die het schap anders niet halen, zoals misvormde paprika’s of tomaten die al iets te rijp zijn om nog verkocht te worden via een retailer
Waarom heb je dit ontwikkeld? Welk probleem wil je ermee oplossen?
“Wij geloven dat iedereen in de wereld recht heeft op een gezond leven. Daaraan bijdragen met gezonde, voedzame en betaalbare producten met een lage footprint en weinig waste, geeft ons werk betekenis. Onze producten zitten bomvol voedingsstoffen en zijn laag in calorieën.”

“De sauzen hebben een minimale impact op de aarde. Ze zijn energiezuinig geteeld en met duurzaam watermanagement. De sauzen zijn gemaakt van groenten die het schap anders niet halen, zoals misvormde paprika’s of tomaten die al iets te rijp zijn om nog verkocht te worden via een retailer. Zo gaan we voedselverspilling tegen. Ondanks dat de groentes de winkel niet halen, zitten ze wel bomvol goede voedingstoffen en smaak. Ideaal dus om lekkere sauzen van te maken.”


Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter in het vizier te krijgen van de consument?
“De laatste jaren zie ik in de retail de hoeveelheid mooie gezonde productinnovaties toenemen. Daarvan worden wij blij. Toch is het aandeel ongezonde producten nog relatief groot. Het zou toch mooi zijn, als het aandeel gezonde producten in de schappen groter en beter zichtbaar wordt. Zo help je de consument gezonder te eten en bied je daarin voldoende keuze. Wij geloven dat iedereen het wel eens druk heeft en gezond eten dan niet altijd even makkelijk is. Met onze EASY sauzen, die allemaal meer dan 90% groente bevatten, willen wij gezond gemakkelijk maken. Je hebt met de sauzen in no-time een guilt-free maaltijd op tafel.
Breng je stem uit

Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Dit artikel afdrukken