DOC Kaas is een zuivelcoöperatie met 1.200 leden. De Duitse zuivelgigant Deutsches Milchkontor heeft plannen om met de Hoogeveense coöperatie te 'fuseren', schrijft het FD. DMK is met een omzet van € 5,3 miljard echter wel een factor 10 groter dan DOC Kaas. De plannen van de directie zorgen voor grote onrust onder de DOC boeren, die daarom in grote aantallen zouden willen overstappen naar andere zuivelaars.

'Nationaal alternatief'
Ook concurrerende Nederlandse zuivelaars zijn bezorgd. Volgens het FD heeft Deltamilk zuivelverwerker A-ware gevraagd om mee te denken over 'een nationaal alternatief'. Ook andere zuivelbedrijven zouden zich daarbij willen aansluiten.

Lagere melkprijzen
De leden van de coöperatie DOC en de Nederlandse concurrentie vrezen dat de overname de melkprijs in Nederland onderuit laat gaan. DMK betaalt al jaren onder het Nederlands prijsniveau. "DMK hamert erop dat er door hun betere productspreiding meer verdiend kan worden, maar dat heeft de afgelopen jaren geen betere melkprijs opgeleverd", zegt A-ware directeur Robert Van Ballegooijen. "Het gat met de melkprijzen van FrieslandCampina wordt alleen maar groter."
Ze vrezen slechtere prijzen en boeren die niet meer aan hun bankverplichtingen kunnen voldoen als Nederlandse boeren onder Duitse vlag de wereldmarkt gaan beleveren


Meerwaarde vergooien
DOC Kaas-directeur Marc Ligthart wil door met DMK-traject en niet met de kleinere Nederlandse kaasmakers. Omdat de Europese markt gaat krimpen, zoekt toegang tot buitenlandse markten en een brede productrange, van kaas tot babyvoeding. Die heeft DMK. Volgens hem heeft een krachtenbundeling met Nederlandse bedrijven als A-ware dan ook 'niet dezelfde voordelen als een fusie met DMK'.

Daar denken de andere melkboeren en -fabrieken anders over. Zij begrijpen wel dat DOC Kaas via DMK hetzelfde type toegang krijgt tot het buitenland als het ruim 20 maal groter FrieslandCampina. Ze vrezen echter slechtere prijzen en, als gevolg daarvan, boeren die niet meer aan hun bankverplichtingen kunnen voldoen als Nederlandse boeren onder Duitse vlag de wereldmarkt gaan beleveren. Als er eenmaal lagere prijzen in de markt zijn, zal de markt als geheel naar beneden gaan. Dat hoeft niet te gebeuren als Nederland vasthoudt aan eigen merken met een Hollandse identiteit. Nederlandse zuivel en onze kaas zouden een kwaliteitsimago hebben dat zorgt voor betere prijzen op internationale markten. Daarom zou verwatering moeten worden tegengehouden. "Hollandse kaas heeft buiten Nederland echt een meerwaarde. Daar gaan de Duitsers straks mee aan de haal", zegt voorzitter Teunis Sterk van DeltaMilk dan ook.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


In een Nederlandse combinatie zou, naast de genoemde partijen, ook plaats zijn voor Cono en Rouveen. Later deze week moet er meer duidelijkheid komen over de kans van slagen van een 'nationale kampioen'. FrieslandCampina is met zijn omzet van € 11 miljard te groot om DOC Kaas over te nemen.

Fotocredits: Coralie Ferreira
Dit artikel afdrukken