Eind vorig jaar verwachtte marktonderzoeksbureau IRI een groei van de supermarktomzetten van 4,7% voor 2020. De coronacrisis zette die voorspelling op losse schroeven. De nieuwe verwachting van IRI komt uit op +7,2%, ofwel een omzetgroei van ruim €2,9 miljard, schrijft Distrifood.

"Gedreven door de Covid-19 omzetimpuls voor supermarkten in de afgelopen maanden, staat het groeicijfer van week 1 tot en met 23 2020 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar inmiddels al op 9,2%. We verwachten dat ook in de zomerperiode het groeicijfer nog relatief hoog zal liggen, aangezien er meer mensen dan vorig jaar hun vakantie in Nederland zullen vieren, maar dat daarna de groei minder zal worden," zegt Hans Huttenhuis, Senior Strategic Insights Analyst Retail bij IRI Nederland.

Het afnemen van de groei in de tweede helft van het jaar hangt samen met het feit dat er weer meer buiten de deur wordt gegeten en gerecreëerd, maar ook door de minder rooskleurige economische vooruitzichten die de coronacrisis met zich meebrengt.

Toch zal 2020 een bijzonder goed jaar worden, verwacht IRI. De omzetgroei van de Nederlandse supermarkten, inclusief Hard Discount en de online verkopen van de traditionele supermarkten, zal in 2020 zelfs uitkomen op 9,2% ten opzichte van 2019.
Distrifood - IRI: 7,2 procent groei en plus ?2,9 miljard - Distrifood
  • Deel
Druk af