De omzet van de supermarkten in Nederland is in 2019 uitgekomen op €40,5 miljard. Dat blijkt uit de cijfers van de IRI Group Monitor die gebaseerd zijn op harde cijfers van een groot aantal supermarktformules.

Vergeleken met 2018 is de omzet met 4,2% gegroeid. Zonder de omzetcijfers van discounters Aldi en Lidl, waarvoor IRI de omzet schat, zou de supermarktomzet uitkomen op €33,9 miljard (+4.5%).

Volgens IRI-onderzoeker Sjannie van Beekveld is de btw-verhoging van begin 2019 (het lage tarief ging van 6% naar 9%) de belangrijkste reden voor de omzetstijging. Ook online boodschappen doen "is natuurlijk een belangrijke groeidrijver," zegt Van Beekveld in Distrifood. "Dit is deels een verschuiving vanuit de reguliere supermarkten, maar ook additionele omzet doordat de klein zakelijke markt wordt bediend door supermarkten op deze manier. In totaal komt ruim 20 procent van de totale groei uit online."

Opvallende groeidrijvers zijn verder 'vers' en 'het borrelmoment'. Groente, vleeswaren, (buitenlandse) kaas en kant-en-klaarmaaltijden, waarbij verduurzaming, dier- en milieuvriendelijkere concepten een rol spelen, dragen bij aan de groei. En niet te vergeten: de 'verluxing' van de verwencategorieën. We snoepen en snacken wat af aan vers banket, zoetwaren, chips, noten en pinda's.
Distrifood - Supermarktomzet 2019 fors boven ?40 miljard - Distrifood - Distrifood
  • Deel
Druk af