Fotocredits: 'Statiegeldautomaat, ook voor blikjes', FL Media
Flash Dagelijkse KostBlikverkoop keldert met 12,5% door invoering statiegeld
Afgelopen jaar zijn er 175 miljoen minder blikjes verkocht in Nederland, een gevoelige daling met 12,5%. De oorzaak? De invoering van het statiegeld op blikjes. In het jaar voor de invoering nam de verkoop van dranken in blikjes juist met 2% toe.
Bezorgde blikproducenten wijten de daling aan het slecht functionerende statiegeldsysteem. Volgens de brancheorganisatie Metalen Verpakkingen Nederland is er niet genoeg geïnvesteerd in een goedlopend systeem. Er zijn nog te weinig inzamelpunten en de 15 cent die je terugkrijgt is niet genoeg om moeite voor te doen (lees: lekkende blikjes in je tas of door de hele supermarkt heen naar de inzamelautomaat achterin moeten lopen).
Bierbrouwers en frisdrankfabrikanten wijzen op de slechte zomer als reden voor de daling. De verkoop van blikjes met bier nam vorig jaar met 9% af, de rest van de biermarkt daalde met 6%. Blikjes met bier worden met name in de zomer gedronken, bij goed weer.
Bij de grens met Duitsland was de invoering van het statiegeld op blik extra pijnlijk. Winkeliers tegen de grens zagen hun omzet met 15% tot 20% dalen. In Duitsland hebben blikjes al langer statiegeld. Duitse consumenten kwamen naar Nederland om het Duitse statiegeld te omzeilen. Sinds de invoering van het statiegeld in Nederland blijven de Duitsers weg.
Het Financieele Dagblad - Fors minder blikjes verkocht sinds invoering van statiegeld,
3 apr 2024