Ikea klopte zich op de borst met de maar liefst 25 keer mindere milieu-impact van het plantaardige Zweedse gehaktballetje, in vergelijking met het vleesballetje. Een onwaarschijnlijk groot verschil, vond Agrifacts, dat een factcheck deed op de bewering.
Althans, dat probeerde Agrifacts. Maar Ikea Nederland en ook Ikea International weigerden inzicht te geven in de onderbouwing van de duurzaamheidsclaim, die op grote reclameborden uitgedragen wordt. Dus stapte Agrifacts naar de Reclame Code Commissie om de kwestie te toetsen.
Plots werd Ikea wakker. Getallen kun je tenslotte controleren als het er op aankomt. Het woonwarenhuis wil een zitting voorkomen en gaat de reclames voor 1 januari verwijderen.
Ikea Nederland heeft inmiddels het schaamrood op de kaken. Dat het hoofdkantoor in Zweden de informatie niet wil prijsgeven, is tot daar aan toe. Excuses zijn aan de orde. "Het is onverantwoord om harde getallen te koppelen aan de milieu-impact van producten hier in Nederland," zegt de woordvoerder.
Ikea verwijdert milieuclaims vegetarische balletjes ? Stichting Agrifacts,
5 nov 2023