9
Fotocredits: Vlak Klm Boeing 737 jet, b1-foto, via Pixabay

Flash PerspectiefVliegschaamte tegengaan met een onderbroekje minder

“Neem 1 reserveonderbroek minder mee per vlucht, dan bespaar je op jaarbasis de CO2-uitstoot van 3 Nederlandse huishoudens”, vraagt KLM aan zijn medewerkers, aldus Luchtvaartnieuws.nl.

KLM deed deze berekening in het kader van de Sustainable Flight Challenge, een initiatief waarbij vliegtuigmaatschappijen ideeën delen om zo milieuvriendelijk mogelijk te kunnen vliegen. KLM berekende dat als iedere medewerker standaard 1 kilo minder bagage meeneemt (grofweg 9 onderbroeken), dat op jaarbasis 522 ton CO2-uitstoot scheelt, omdat het vliegtuig dan minder brandstof verbruikt. Dat is het jaarlijkse energieverbruik van wel 27 huishoudens.

Andere initiatieven die voortkomen uit de challenge zijn de efficiëntste vliegroute nemen, een milieuvriendelijke catering aanbieden, de medewerkers laten vliegen met lichtere koffers en een andere brandstof gebruiken. Alhoewel die nieuwe brandstof eerder al op Foodlog bestempeld werd als greenwashing.

Heb jij last van vliegschaamte? Neem gewoon wat minder mee in je koffer, dat scheelt al een hele hoop! Niet meer vliegen voor een weekendje of weekje heen en weer scheelt nog veel meer.

nws.nl - airlines, 17 mei 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Jeroen van Buuren
Jeroen van Buuren Food- en agri-economie
  • #1
  • 18 mei '23
  • 11:16

Eigenlijk heb ik geen woorden voor hoe berichten als deze in de wereld verspreid worden. Let wel ik bedoel hier niet Flash van Foodlog mee maar, KLM en/of luchtvaartnieuws.nl.

Hoe?, hoe kan het dat men de olifant in de kamer niet ziet?

Wellicht heeft het te maken met hoe woorden los zingen van realiteit, realiteitsbesef.
1 onderbroek minder is 1 kilo bagage minder ¿?¿?

Ik mikte net een gewassen reeds droge boxershort op m'n keukenweegschaal. Kwam niet boven de 100gram. Deze 5 pack heren boxers maat M weegt 325g **

Dat is factor >10 mis. Doet afdeling communicatie KLM dat? Wie, welk bureau heeft de berekening gemaakt.... ??
Hoe geloofwaardig is 3 huishoudens? Is dat wellicht <0,3 huishouden?



** En die 325 g is zeer waarschijnlijk inclusief verpakking waarin je de levering van deze 5 stuks ontvangt.

Gert van der Hoek
  • #2
  • 18 mei '23
  • 15:35

Dit soort uitingen zijn de gewoonste zaak van de wereld bij de KLM, Schiphol enz.
Het gaat er om te laten zien hoe geweldig de luchtvaart bezig is met vergroenen en verduurzamen.
Een vlucht met een paar druppels plantaardige olie toegevoegd aan de vele duizenden liters kerosine, wordt breed uitgemeten.
Onlangs nog een luchtvaartknuffelaar bij Op1, die onweersproken en onbevraagd vergelijkbare grote onzin over "duurzame" luchtvaart mocht verkondigen. Ook onze Minister Harbers doet dat graag.
Alles om te voorkomen dat ze echte maatregelen moeten nemen.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
Fréderique Pruim
Fréderique Pruim Redactie Foodlog
  • #4
  • 19 mei '23
  • 11:30

Goed punt @Jeroen van Buuren #1 . De berekening klopt wel, maar 1 onderbroek staat niet gelijk aan 1 kilo bagage, dat staat niet duidelijk opgeschreven in bovenstaand bericht. Ter verduidelijking: 1 onderbroek zou volgens de berekening van Luchtvaartnieuws 110 gram zijn (wat inderdaad alsnog vrij veel is voor 1 onderbroek) en gelijk staan aan 58 ton CO2-uitstoot. 58 ton CO2-uitstoot is het jaarlijkse energieverbruik van 3 huishoudens.

1 kilo bagage staat dus gelijk aan grofweg 9 onderbroeken en 522 ton CO2-uitstoot. Daarmee zullen de medewerkers zelfs de jaarlijkse energie van 27 huishoudens besparen.

De Flash is aangepast, zodat het nu duidelijker is. Het artikel van Luchtvaartnieuws is inmiddels wel verdwenen ...

Jeroen van Buuren
Jeroen van Buuren Food- en agri-economie

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.