Fotocredits: 'For the love of coffee',
Ira Gelb
Flash VoedselketenAlbert Heijn laat consumenten de echte prijs van koffie kiezen
Er was al een True Price Koffiehuis en true pricing als concept bestaat al een tijdje.
Nu gaat Albert Heijn experimenteren met true pricing: bij 3 Albert Heijn To Go’s zien klanten wat de werkelijke prijs van een kop koffie is. Ze kunnen vervolgens ervoor kiezen die ook te betalen, maar dat hoeft niet. Doen ze dat wel, dan dragen ze bij aan de projecten van het keurmerk Rainforest Alliance. Dat keurmerk neemt arbeidsomstandigheden, milieu en natuurbehoud in aanmerking voor producten uit regenwoudgebieden.
In de true price zijn sociale- en milieukosten in de hele keten van de koffie meegenomen. Het Amsterdamse bedrijf True Price heeft de werkelijke prijzen van de koffie berekend. Voor bijvoorbeeld een cappuccino is de winkelprijs €2 en de ‘echte prijs’ €2,28. De ‘echte prijs’ voor een cappuccino met havermelk valt lager uit: €2,11. 'Echte' melk brengt meer milieukosten met zich mee dan havermelk.
Twee van de 3 Albert Heijn To Go’s staan op universiteitscampussen in Wageningen en Groningen. De vraag is nu of studenten bereid zijn iets meer te betalen om een ‘verschil te maken voor mens en natuur’.
AD - Access Denied,
18 apr 2023