Fotocredits: Loeialarm, Vivera
FlashVivera luidt met loeiende sirenes vegaweek in
Vivera heeft de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel afgetrapt met een loei-alarm even voor 12:00 op elke radiozender in Nederland. De vegavleesmaker haakte aan op het luchtalarm dat elke eerste maandag van de maand afgaat. Het idee is dat de koeien alarm slaan: het is de hoogste tijd om actie te ondernemen voor een beter klimaat.
De nijpende klimaatproblematiek en het aandeel van 25% van de vleesconsumptie in de uitstoot van broeikasgassen nopen tot verandering, legt Vivera uit. Als de 54 rijkste landen minder vlees eten (80% minder vlees, volgens het EAT-lancet dieet), zouden de klimaatdoelstellingen van Parijs binnen één jaar kunnen worden gehaald.
Vooral de consumptie van rundvlees heeft een grote impact op milieu en klimaat. Daarom lanceert Vivera No Beef-reepjes. Een rundvleesvervanger die Nederlanders gaat helpen vaker plantaardig te eten, hoopt het bedrijf. Zelf nam het bedrijf 3 jaar terug afscheid van vlees: Vivera Foodgroup verkocht toen het vleesverwerkende bedrijf Enkco. Twee jaar later werd Vivera op zijn beurt overgenomen door de grootste vleesverwerker ter wereld. Vermoedelijk heeft die voedselproducent, het Braziliaanse JBS S.A., het koeienalarm in combinatie met de alarmsirenes niet gehoord.