De vleesvervangende producten van Vivera zijn te koop bij de grote supermarkten in vrijwel alle landen van de Europese Unie. Het bedrijft zijn belangrijkste marktaandelen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In totaal liggen de producten in de schappen van 27.000 winkels.
De eigenaren van Vivera tonen zich blij met de overname omdat JBS hun producten een gemakkelijker entrée op de wereldmarkt kan bieden. JBS heeft in één klap een gevestigde partij binnen zijn poorten waarde het de markt voor vleesvervangers binnen zijn omzet kan houden. JBS heeft al plantaardige merken, zoals Seara Incrível (plantaardige hamburgers) en Planterra OZO in de Verenigde Staten. Met Vivera verankeren de Brazilianen zich in Europa.
JBS verwerkt en verkoopt gevogelte, varkensvlees, rundvlees en lam. Het bedrijf heeft wereldwijd ruim 245.000 werknemers in dienst. De belangrijkste landen waarin het bedrijf actief is zijn Brazilië, de Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, Australië en China. In 2018 slachtte JBS dagelijks circa 77.000 runderen, 116.000 varkens en 13.6 miljoen kippen.
De overname is inmiddels goedgekeurd door de Raad van Bestuur van JBS. De mededingingsautoriteiten en ondernemingsraad moeten nog toestemming geven. In de markt gingen geruchten dat Vivera voor €400 miljoen te koop stond. Dat werd beschouwd als een hoog bedrag omdat de hoge investeringen van de laatste jaren de winst van Vivera zouden hebben gedrukt.
Volgens Pablo Moleman, manager voedingsindustrie Nederland bij de vegan organisatie ProVeg International, op Foodpro betekent de overname dat de vleesindustrie aan het begin van "een grote omschakeling van dierlijke naar plantaardige productie". Hij noemt het "een zeer belangrijke marktsignaal" dat nu ook de grootste vleesverwerker in de wereld de markt betreedt met vegetarische producten. Brazilië is de grootste roodvlees exporteur in de wereld.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Precies zo is het Wouter. Het karma van een kleine markt. Als je ondanks dat ziet wat we voortbrengen is dat niet verkeerd. Er zijn niet zoveel landen van ons formaat die het beter doen.
Dus net zoals we onze goede voetballers aan het buitenland verliezen, gaat dat ook op voor onze goede bedrijven. De tijd dat Nederlandse bedrijven nog wereldspelers (Shell, Unilever, Philips, Heineken) gaan worden lijkt aardig voorbij.
Kortom, we moeten heel goed gaan kijken welke cultuur en welke vaardigheden nodig zijn om goede voetballers en goede bedrijven te maken die we vervolgens voor veel geld aan het buitenland kunnen verkopen.
Wanneer wordt ASML verkocht? (Bij Philips hadden ze beter de rest kunnen verkopen en ASML behouden). Hoe lang houdt FrieslandCampina het nog vol?
Er is geen keuze. Samenwerken, overname of gedeeltelijke overnamen met een ‘grote’ speler. Zeker als plant-based impact zal (moet?) gaan maken. Ojah naar Kerry, Vegetarische Slager naar Unilever, Vivera naar JBS en Bflike recent met Cargill. Ik kan je verzekeren dat dit zich gaat doorzetten dit jaar. Meer NL-spelers in het plant-based domein zullen (gedeeltelijk) verkocht worden.
Nederland is een ondernemend en onderzoekend land**. Maar investeringen die nodig zijn om mondiaal uit te rollen zijn er te weinig. Verder is de retail-cultuur in Nederland (handel, bikkelhard, geen marge, geen concepten-bouwers) dusdanig dat startende en kleinere bedrijven geen doorgroei mogelijkheden hebben op langere termijn.
De enige oplossing: alliantie dus met een wereldspeler.
** integendeel, dat zorgt voor een leuke naam en verpeste kans rondom business. En om werkgelegenheid en business en wereldwijde groei gaat het.
Dilemma voor de consument:vegaworst van de boskappende vleesindustrie .
Volgens JBS is duurzaamheid de kern van zijn strategie.
Vivera: 'het leven is mooier als je geen vlees eet'.
'De markt voor vleesvervangers moet groeien om de druk op klimaat en milieu te verminderen, de rekensommen daarover zijn duidelijk.' En daarvoor moet je dus regenwoud kappen. Vlees produceren én vleesvervangers produceren.
Gaat uw gang.
#12. Dat mag zo zijn. Maar Vivera was één van de eersten op die groeimarkt. Probeer je eens voor te stellen welke patenten deze vleesgigant met deze aankoop in handen heeft gekregen en wat zij daar al dan niet mee gaat doen.
Aan hen de keus of ze hun grondstof - soja - "gratis" laten omzetten in eiwit door beesten of door kapitaalintensieve machines in plantaardige vleesvervangers welke vanwege hun prijsstelling door een kleiner publiek gekocht zullen worden.
Ik zou het wel weten als vleesgigant: Voorlopig gaan die patenten bij mij in een diepe la of ik gebruik ze als green-washing en breng hybride producten op de markt. Je weet wel: "Volkoren" met 1% meel en de rest bloem.
Ik hoop er het beste van, maar ik heb zo mijn twijfels.
En nu ga ik mijn eigen green-wash product maken: Sambal goreng tahoe met garnalen of zo je wilt sambal goreng oedang met tahoe.
#11 Het groeipotentieel in plantaardig is vele malen groter. Beide sectoren zullen doorgroeien, maar plantaardig vele malen sneller.
Zeker de jongeren (klanten toekomst met de portemonnee) vragen om keus hierin en hiernaar.
Daarnaast kan er uit relatief goedkope grondstoffen (niet altijd of overal), veel meerwaarde (winst) worden gemaakt. Logische diversificatiestap