Jaarlijks gooit de Nederlandse horeca tussen de 15 en 37 miljoen liter bier weg. Een kostenpost van de bovenste plank. ABN AMRO onderzocht hoe de horeca geld kan besparen. De beste manier: automatiseren van de biertap.
Sinds januari 2021 is de afzetprijs van bier 11% gestegen. De prijzen van ingrediënten, verpakkingsmateriaal (glas, blik, karton) en energie stijgen nog altijd en lang niet alle kosten zijn aan klanten door te berekenen. Besparen luidt dus ook in de horeca het devies. Dat blijkt minder moeilijk dan gedacht.
Gemiddeld wordt 30% van het Nederlandse bier verkocht aan de horeca. Dat komt neer op 370 miljoen liter bier per jaar. Van al die liters gaat 4 tot 10% meteen verloren, door verkeerd tappen, bier dat ongeschikt is doordat het te lang in de leidingen heeft gestaan of derving van bier in geopende vaten. De verspilling werkt ook verder door, omdat er méér bier moet worden vervoerd, gekoeld en CO2 verbruikt voor de tap om het verspilde bier te vervangen.
Besparen op dit verlies kan door personeel goed op te leiden en een tapinstallatie op maat te installeren - bijvoorbeeld een tank in plaats van fusten. Nakijken van de deurrubbers, doorvoergaten en afdichting helpt tegen koudelekken, en mogelijk investeren in een nieuw koelsysteem loont zeker (nieuwe koelsystemen kunnen tot 40% energie-efficiënter zijn vergeleken met oudere systemen). Beter plannen van de leveringen scheelt ook een slok op een borrel.
Maar de beste oplossing blijkt volledige automatisering van de tap, aldus de Restaurantkrant. Dat betekent (veel) "lagere verspilling en ook nog eens minder administratie".
Sinds januari 2021 is de afzetprijs van bier 11% gestegen. De prijzen van ingrediënten, verpakkingsmateriaal (glas, blik, karton) en energie stijgen nog altijd en lang niet alle kosten zijn aan klanten door te berekenen. Besparen luidt dus ook in de horeca het devies. Dat blijkt minder moeilijk dan gedacht.
Gemiddeld wordt 30% van het Nederlandse bier verkocht aan de horeca. Dat komt neer op 370 miljoen liter bier per jaar. Van al die liters gaat 4 tot 10% meteen verloren, door verkeerd tappen, bier dat ongeschikt is doordat het te lang in de leidingen heeft gestaan of derving van bier in geopende vaten. De verspilling werkt ook verder door, omdat er méér bier moet worden vervoerd, gekoeld en CO2 verbruikt voor de tap om het verspilde bier te vervangen.
Besparen op dit verlies kan door personeel goed op te leiden en een tapinstallatie op maat te installeren - bijvoorbeeld een tank in plaats van fusten. Nakijken van de deurrubbers, doorvoergaten en afdichting helpt tegen koudelekken, en mogelijk investeren in een nieuw koelsysteem loont zeker (nieuwe koelsystemen kunnen tot 40% energie-efficiënter zijn vergeleken met oudere systemen). Beter plannen van de leveringen scheelt ook een slok op een borrel.
Maar de beste oplossing blijkt volledige automatisering van de tap, aldus de Restaurantkrant. Dat betekent (veel) "lagere verspilling en ook nog eens minder administratie".
Ach, verbazingwekkend hoor, er wordt weer eens een techfix geopperd. Waar hebben we dat eerder gezien, dat een bank haar klanten aanzet tot automatisering en navenante grote investeringen? O ja, bij de boeren. Groot succes geloof ik.
Zo'n techfix introduceert zijn eigen problemen. Als ie het even niet doet, zullen café's omzet mislopen, onderhoud zal meer geld kosten, de installatie zal een investering vergen, etc. Er wordt vaak vergeten hoe goed juist mensen in staat zijn om afwijkende situaties op te vangen, de ongeziene maar o zo belangrijke competenties die geen machine heeft.
Bovendien, die continue neiging naar eenzijdige optimalisatie naar enkel en alleen efficiëntie is waar vanalles door kapot gaat. Kijk naar de ziekenhuizen waar elke afwijking tot grote problemen leidt. Of naar de efficiëntie-gedreven ontmenselijking van de ouderenzorg. Laat de kroeg nou de kroeg, waar niet alles binnen de lijntjes moet en optimaliseer haar niet dood.
De horeca is blij dat ze weer wat verdienen met al die sluitingen de afgelopen 2 jaar en waarbij ze HEEL veel steun terug moeten gaan betalen en dat ze nu het hoofd nog een beetje boven water proberen te houden met de energie/prijsstijgingen.
Ik kom net terug van de uitvaartdienst van Wim Koster, gastheer, schavuit en uitbater van Café de Halve Maan in Santpoort. Hij tapte een perfect Brand biertje, was een van de eerste importeurs van Belgische bieren (ik was een zomer chauffeur op de bestelwagen), reisleider van memorabele 'dienstreizen' per touringcar langs Belgische brouwerijen. Maar goed dat hij deze techfix niet hoeft mee te maken. Ander tijdperk. Leuker.
Besparen op bier(tappen?) nu daar heeft Heineken toch helemaal geen belang bij.
Ons 'gelddenken'.
Als het hier om besparen gaat, wordt nog steeds als eerste aan het financiële voordeel gedacht en niet aan het milieuvoordeel. Ook bij het stoppen met terrasverwarming en het verlagen van de kamertemperatuur tot 19 graden, gaat het meestal om de financiële- in plaats van de milieuevoordelen. We moeten anders gaan denken en bij alles wat we veranderen sowieso de ecologische effecten meenemen, die zoveel mogelijk positief moeten uitpakken.