11
Fotocredits: 'Plantaardige melk-schap', Iwan Gabovitch

FlashOatly schiet schoolmelk af

Kinderen dealen op het schoolplein. De zwarte handel draait om illegale havermelk. Met die 'keiharde' campagne neemt havermelkproducent Oatly het op tegen de Europese schoolmelksubsidies. Jaarlijks gaat er 160 miljoen liter gesubsidieerde koemelk naar schoolkinderen in heel Europa. Dat is niet meer van deze tijd, vindt Oatly.

Als het de EU serieus gaat om meer plantaardig voedsel en minder CO2-uitstoot is het 'irrationeel en contraproductief' om plantaardige dranken niet in het schoolmelkprogramma op te nemen. Bovendien leidt het tot uitsluiting van kinderen die om medische, ethische, milieu-, religieuze of andere redenen geen koemelk kunnen of willen drinken. Om hun toch al groeiende verkopen te steunen met staatsgeld, starten Oatly en Proveg dan ook een EU-petitie.

agrarheute - Neuer Oatly-Werbespot schießt gegen Schulmilch, 2 jun 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Wouter Klootwijk
  • #1
  • 3 jun '22
  • 10:46

Wat een knap gemaakt indringend reclamefilmpje. En dokter, waar zit het hem nou in dat ik er een heel onbehaaglijk gevoel bij krijg?

Erik van Dam
Erik van Dam Humane gezondheid
  • #2
  • 3 jun '22
  • 12:10

Met 1,99 per liter, zie wel meer overeenkomsten. Hoeveel marge zit daar wel niet op?

Anita van Kampen
  • #3
  • 3 jun '22
  • 21:33

Right. De een pleit voor ‘Boeren maximaal in hun kracht zetten’, ‘boeren een veilige tussenruimte bieden om los te komen van oude patronen’, ‘boeren willen best anders werken mits ze de persoonlijke reis daar naartoe zelf mogen maken’ (quoting Frans Aarts in dit topic. En waar gaat de persoonlijke reis naar toe? Toch niet naar de wereld van Oatly.. Daar hebben ze duidelijk niet zo veel met safe space.... Oatly vindt het kennelijk wel cool om kinderen als hosselende drug dealers neer te zetten.

Arend Van 't Oever
Arend Van 't Oever Biotechnologie
  • #4
  • 4 jun '22
  • 12:32

#2 te weinig, de verliezen lopen op, afgelopen kwartaal is het verlies ruimschoots verdubbeld tot 87,5 miljoen.

Dus ja men is meer afzet, maar voornamelijk moeten marges omhoog, per liter legt Oatly er 72cent bij, dat is geen duurzaam businessmodel.
Afzetten tegen bestaande en mogelijk ook subsidie (“eerlijk speelveld”) is zeer gewenst voor aandeelhouders. Kosten gaan mogelijk nog verder oplopen door grondstof en energieprijzen, ziet er niet sterk uit voor bedrijf

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #5
  • 4 jun '22
  • 16:46

Ik krijg er ook een 'ingewikkeld' gevoel van. Nu kan je beter Oatley verhandelen dan echte drugs, maar de werkelijkheid is dat het eerder echte drugs zijn. En wat doet dat dikkere jongetje daar? Een melkdrinker? Iets voor de reclamecode commissie wellicht.

Daarbij is het mij nog niet duidelijk over havermelk met die, grote, hoeveelheden wel zo goed is.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.