Distributiecentra, de grote schoendozen die de afgelopen jaren overal in het land langs snelwegen verschenen, worden geraakt door de Nederlandse stikstofcrisis. Dat schrijft het Financieele Dagblad. Opnieuw komen volgens de krant "duizenden" projecten en bedrijven terecht in een ongewisse toekomst.
Volgens de oude regels die Nederland toepaste om het Europese stikstofbeleid ten aanzien van natuurbehoud en -herstel uit te voeren, hoefden distributiecentra veelal geen natuurvergunning aan te vragen. Omdat de Raad van State dit voorjaar het tot dat moment geldende Programma Aanpak Stikstof (PAS) onwettig verklaarde, is zo'n vergunning nu wel vereist.
Het Financieele Dagblad noemt de bouw van het distributiecentrum en nieuwe hoofdkantoor van de agrarische winkelketen Welkoop in Apeldoorn als voorbeeld. De bouw is vertraagd wegens "een vergunningprobleem door de stikstofregels". Niettemin verwacht de aannemer snel met de bouw te kunnen beginnen om de opleverdatum in oktober 2020 toch te kunnen halen. De krant vindt het verwonderlijk dat distributiecentra een zorgenkind zijn geworden vanwege de NOx-uitstoot van de veelvuldige aan- en afrijdende en stationair draaiende vrachtwagens. Volgens juristen zouden duizenden projecten vanwege deze zorg met vergunningsproblemen komen te zitten. Ze "spreken van een doos van Pandora die opengaat". Ook bestaande distributiecentra worden geraakt. Door het verdwijnen van het PAS kunnen ze plotseling illegaal blijken.
Het Financieele Dagblad - Stikstofregels maken distributiecentra mogelijk illegaal
Volgens de oude regels die Nederland toepaste om het Europese stikstofbeleid ten aanzien van natuurbehoud en -herstel uit te voeren, hoefden distributiecentra veelal geen natuurvergunning aan te vragen. Omdat de Raad van State dit voorjaar het tot dat moment geldende Programma Aanpak Stikstof (PAS) onwettig verklaarde, is zo'n vergunning nu wel vereist.
Het Financieele Dagblad noemt de bouw van het distributiecentrum en nieuwe hoofdkantoor van de agrarische winkelketen Welkoop in Apeldoorn als voorbeeld. De bouw is vertraagd wegens "een vergunningprobleem door de stikstofregels". Niettemin verwacht de aannemer snel met de bouw te kunnen beginnen om de opleverdatum in oktober 2020 toch te kunnen halen. De krant vindt het verwonderlijk dat distributiecentra een zorgenkind zijn geworden vanwege de NOx-uitstoot van de veelvuldige aan- en afrijdende en stationair draaiende vrachtwagens. Volgens juristen zouden duizenden projecten vanwege deze zorg met vergunningsproblemen komen te zitten. Ze "spreken van een doos van Pandora die opengaat". Ook bestaande distributiecentra worden geraakt. Door het verdwijnen van het PAS kunnen ze plotseling illegaal blijken.
¿?
De vrachtwagens op de snelweg zijn nu toch niet in overtreding?
Ik als forens in mijn auto op de snelweg ben ik toch niet mee in overtreding?**
Hoe is dan een distributiecentrum in gebruik een probleem? Voor die 2km die de vrachtwagen over het terrein rijdt?
Dat de bouw een issue kan zijn snapte ik wel, maar nu eigenlijk ook niet meer. Want dat gaat toch vooral ook om de extra logistieke bewegingen, de aanvoer van materiaal en de bouwkraan ter plekke? Das ook maar heel weinig want ook die vrachtwagens rijden vooral op de openbare weg.
Is bijvoorbeeld de vrachtauto die (kracht)voer gaat brengen naar de groter gegroeide boerderij dan ook een issue? Is die toename van beweging op die weg dan wel vergund? En wie zou over die vergunning moeten beschikken? de betreffende boer?
**Of zijn alle kilometers die ik met mijn auto meer rijd dan 2015 (start PAS) nu een probleem?
citaat uit FD artikel: ‘Alle activiteiten die onder het PAS waren vrijgesteld van de vergunningplicht, zijn met terugwerkende kracht vergunningplichtig’
Vanaf nu zijn file's verboden voordat je vaart mindert moeten eerst de vergunningen in orde zijn.
#1 klopt binnenkort komt er een brief waarin staat hoeveel km rechten je krijgt, die worden verhandelbaar maar dan wordt er wel 30 % afgeroomd.