De Vegetarische Slager wordt overgenomen door Unilever. Dat meldt zojuist nu.nl.
Oprichter Jaap Korteweg blijft betrokken bij de fabrikant van plantaardige voedingsmiddelen. Financiële details over de overnamesom en andere voorwaarden worden niet openbaar gemaakt.
Korteweg wil met zijn Vegetarische Slager de grootste 'slager' ter wereld worden. Op dit moment is zijn merk in zeventien landen te koop. Unilever is in 170 landen actief en daarom volgens Korteweg de meest geschikte partner. Hij vertelt nu.nl dat er meer kandidaten waren, maar dat Unilever - dat wil groeien in het segment vleesvervangers - past bij zijn ambities. Korteweg formuleert dat zo: "Puur financieel gezien hadden we misschien beter voor een andere aanbieding kunnen gaan, maar we hebben voor Unilever gekozen voor de grootst mogelijke groei. We willen over een paar jaar tien keer zo groot zijn, in plaats van vijf keer zo groot."
De Vegetarische Slager maakte al vleesvervangers voor het Unilever-merk Unox en voor snackketen Smullers. Korteweg blijft als inspirator verbonden aan zijn merk en wijst er nadrukkelijk op dat het even innovatief zal blijven.
Nu.nl - Unilever neemt De Vegetarische Slager over | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Oprichter Jaap Korteweg blijft betrokken bij de fabrikant van plantaardige voedingsmiddelen. Financiële details over de overnamesom en andere voorwaarden worden niet openbaar gemaakt.
Korteweg wil met zijn Vegetarische Slager de grootste 'slager' ter wereld worden. Op dit moment is zijn merk in zeventien landen te koop. Unilever is in 170 landen actief en daarom volgens Korteweg de meest geschikte partner. Hij vertelt nu.nl dat er meer kandidaten waren, maar dat Unilever - dat wil groeien in het segment vleesvervangers - past bij zijn ambities. Korteweg formuleert dat zo: "Puur financieel gezien hadden we misschien beter voor een andere aanbieding kunnen gaan, maar we hebben voor Unilever gekozen voor de grootst mogelijke groei. We willen over een paar jaar tien keer zo groot zijn, in plaats van vijf keer zo groot."
De Vegetarische Slager maakte al vleesvervangers voor het Unilever-merk Unox en voor snackketen Smullers. Korteweg blijft als inspirator verbonden aan zijn merk en wijst er nadrukkelijk op dat het even innovatief zal blijven.
Op onze facebookpagina maar ook op nu.nl opvallend veel negatieve reacties.
Best bijzonder, want dit waren toch de helden van duurzaam Nederland? Opeens keert zoiets om.
Korteweg en Koffeman hebben iets gemaakt, er hard voor gewerkt en maken dat het nu mee kan blijven gaan in de stroom. En dan is het niet goed. Ik vind dat fascinerend.
#16 Joep,
Ik doe hetzelfde als wat jij doet, want zo kunnen we een en ander ook precies aan onze eigen smaak aanpassen. Als iets langer houdbaar moet blijven maak ik vaak gebruik van die ijsblokjeshouders om een deel in te vriezen.
Ik maak mijn eigen linzenpannenkoekjes en kikkererwtenhummus met de kruiden die ik op dat moment in huis of in de tuin heb. Totaal geen behoefte aan geknutselde soja producten, gemaakt van kostelijke grondstoffen, die voor de bewerking nog lang houdbaar waren. Er wordt van alles aan toegevoegd waardoor je de smaak en het zoutgehalte niet meer in eigen hand hebt of kan variëren. Na de bewerkingen is het plotseling beperkt houdbaar geworden, wordt het in kleine porties in kunststof verpakt en moet in de koelkast worden bewaard. Ook erg duur, 5 à 10x de prijs van linzen, kikkererwten, soja of granen (vanwege het productieproces?).
Maar toegegeven, er blijkt in welvarende landen een markt voor te zijn waar veel geld aan valt te verdienen.
Ik heb dat vega vlees nog nooit gekocht, dus ik kan daar geen mening over hebben, maar ik vraag me bij dit soort overnames af in hoeverre die overname gevolgen zal hebben voor de productie.
Aanpassinkje hier en aanpassinkje daar en straks is het simpel een fabrieksmatig in elkaar geknutseld product dat tot na de ..... (<- vul maar wat in) houdbaar blijft.
De vegaslager is gewoon de nieuwe margarine voor unilever, waar ze ook mede groot door zijn geworden. Margarine is en blijft prut maar word wel gesmeerd ook al is boter weer aan de winnende hand en word vet uit melk weer gewaardeerd. Het idealisme uit de vegaslager fan verdwijnt ten gunste van volume. Niks mis mee, ik gun ieder zijn verdienmodel.