Het kabinet overweegt een einde te maken aan de verlaagde bijtelling voor dure elektrische auto's. In het FD waarschuwen tegenstanders van de 'Tesla-taks' dat dat een klap gaat betekenen voor het elektrisch rijden in Nederland. Het fiscale voordeel voor dure elektrische voertuigen - een verlaagde bijtelling vanaf €50.000 - zou in 2019 afgebouwd moeten worden. Maar er zijn nog geen serieuze goedkopere alternatieven voor elektrische auto's met een grote actieradius op de markt. Vanwege de fiscale voordelen zijn de dure Tesla's (aanschafwaarde ruim €129.000) nu financieel binnen bereik van mensen die dergelijke auto's zonder voordeel niet kunnen betalen. Ze rijden feitelijk boven hun stand en zullen bij het wegvallen van de Tesla-taks weer kiezen voor rijden op diesel.
Daarom zijn zakelijke veelrijders en bedrijven als Philips, Arcadis en Eneco tegenstander van het nu al afschaffen van de Tesla-taks. Ook milieuorganisatie Urgenda én de werkgeversorganisaties pleiten voor een tweejarige verlenging.
Als de Tesla-taks afgeschaft wordt, houden bedrijven op met de elektrificatie van hun leasewagenpark en verdwijnen de tweedehands-Tesla's naar het buitenland, zegt ICT-ondernemer Wouter van Emden in het FD. Het elektrische wagenpark in Nederland zal flink krimpen. Vrijdag staat de afschaffing op de agenda van de vaste Tweede Kamercommissie voor Financiën.
Het Financieele Dagblad - 'Tesla-taks jaagt zakelijke veelrijder in vervuilende diesel'
Daarom zijn zakelijke veelrijders en bedrijven als Philips, Arcadis en Eneco tegenstander van het nu al afschaffen van de Tesla-taks. Ook milieuorganisatie Urgenda én de werkgeversorganisaties pleiten voor een tweejarige verlenging.
Als de Tesla-taks afgeschaft wordt, houden bedrijven op met de elektrificatie van hun leasewagenpark en verdwijnen de tweedehands-Tesla's naar het buitenland, zegt ICT-ondernemer Wouter van Emden in het FD. Het elektrische wagenpark in Nederland zal flink krimpen. Vrijdag staat de afschaffing op de agenda van de vaste Tweede Kamercommissie voor Financiën.
Veelrijders rijden geen Tesla maar nog steeds diesel.
Tesla is een leuk speeltje voor de rijken die 't werkvolk vervolgens in 't gezicht uitlachen dat ze geen of nagenoeg geen bijtelling betalen en hun werkvolk in de golf netjes wel.
Verder is 't vrijstelling van wegenbelasting natuurlijk belachelijk, wel met zware voertuigen gebruik maken van Neerlands wegen en eisen dat er infrastructuur voor hun wordt aangelegd en daar niet in willen bijdrage!
Rekening* rijden is dan ook de enige oplossing!
Iedere auto uitrusten met een blackbox en een quotum. Rijdt je meer: simpel = een toeslag betalen; of, rijdt je minder maak dan de km verhandelbaar.
Hoeveel een toeslag of een boete moet zijn bepaald de 'markt'!
*Rekening in de zin van "rekening houdend met."
Zou ook mogen gelden voor luchtkilometers. Je weet wel: vliegen.
Inderdaad bijzonder sneu als het gegoede FD-leasepubliek o.a. de Hyundai Kona EV en Kia Niro EV geen "serieuze goedkopere alternatieven" vindt voor Tesla. Beide misschien wat minder hip en "representatief", maar onder de 50 mille en zelfs met een met Tesla concurrerende actieradius.
Erg sneu - vooral ook voor de autohandel - dat die riante fiscale lease-douceurtjes opgeheven worden nu volgend jaar ook een keur aan vette elektrische Audi- Porsche- en Mercedes-speeltjes
op de markt lijkt te gaan komen.
Wél zonde van al die miljarden overheidssubsidie die in die paar duizend lease-Tesla's en Mitsubishi PHEV's is gaan zitten, en die spoorloos over de grens zijn verdwenen.
Met dat weggegooide belastinggeld had bijvoorbeeld heel Nederland ook een gratis elektrische fiets kunnen krijgen, en hadden heel wat fietssnelwegen en fietsenstallingen aangelegd kunnen worden.
Of desnoods wat staatskorting gegeven kunnen worden op wat simpele Zoe's en Leafs
voor het gewone klootjesvolk.
Als een arme zakelijke rijder zijn tesla niet meer kan veroorloven als de subsidies er af gaan, dan leefde die zakelijke rijder.
Dick Belderbos waarom iedereen een gratis elektrische fiets, ik heb mijn fiets met mijn eigen centen betaalt en die rijdt niet op kolenstroom zoals elektrische auto's, daarnaast gebeuren er nog aardig wat ongelukken met elektrische fietsen. Elektrische auto's zijn niet zo schoon als word beweerd ze stoten ze nog steeds fijnstof uit want bandenslijtage komt altijd voor. en dan heb ik het nog niet gehad over de brandrisico's van de de Lithium-ion accu's . Als je duurzaam bezig wil zijn koop een gebruikte auto, want die gaan nog wel een paar honderdduizend kilometers mee.
Jos van Vonderen kun je ons dan garanderen dat de overheid het niet gaat gebruiken voor spionagedoeleinden, de overheid hoeft niet te weten wie ik bezoek ga of waar ik op vakantie ga.
Daarnaast benadeel je met die toeslagen mensen die voor hun WERK veel de weg op moeten of niet de luxe hebben om thuis te werken of dicht bij hun werk kunnen wonen. Zolang d66: posterboy rob Jetten van D66 toert graag in een zuipende Amerikaan
die nog viezer is per kilometer dan een moderne diesel, maar de maxxium snelheid moet wel omlaag om het milieu te redden.
Jordi Kolenbrander , doen/kunnen ze nu ook al via je telefoon.