"Het machtsmisbruik van online platforms bij horeca moet stoppen", vindt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en daarom voert de brancheorganisatie vandaag actie. KHN biedt de Tweede Kamerleden van de commissie Economische Zaken en Klimaat een pizza aan. Daaruit is een slice van 13% gesneden, die staat symbool voor het deel dat marktpartijen zoals Thuisbezorgd.nl, Booking.com, Expedia en Iens.nl al hebben ‘opgegeten’.
KHN vraagt met de actie om wetgeving voor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers en een verbod op zogeheten 'pariteitsclausules' (beste prijs garanties). In landen om ons heen is dat al geregeld.Volgens KHN worden online platforms slapend rijk. "Zij voeren enorme tariefstijgingen door, delen klantdata niet met de horecaondernemer en dwingen de laagste prijsgarantie af."
Eind oktober kwam de Twentse horeca ook in actie tegen de hogere commissie van Thuisbezorgd met een speciaal platform.
Koninklijke Horeca Nederland
KHN vraagt met de actie om wetgeving voor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers en een verbod op zogeheten 'pariteitsclausules' (beste prijs garanties). In landen om ons heen is dat al geregeld.Volgens KHN worden online platforms slapend rijk. "Zij voeren enorme tariefstijgingen door, delen klantdata niet met de horecaondernemer en dwingen de laagste prijsgarantie af."
Eind oktober kwam de Twentse horeca ook in actie tegen de hogere commissie van Thuisbezorgd met een speciaal platform.
Niks produceren en toch geld opstrijken. Het lijkt wel overheid.
Serieuze vraag: zijn dit soort bedrijven nu goed, neutraal of slecht voor de economie?
#1 Otto Rood
Goeie vraag, Otto...
Daar hebben we het vandaag met deze nieuwe topic - 'Deliveroo draagt €21 miljoen bij aan Nederlandse economie' - ook over..
Wij noemen dat wel 'kannibalisme' binnen een marktsegment.
De horeca komt jaloers over, maar benoemt terecht het probleem.