Albert Heijn constateert regionale verschillen in de Nederlandse vleesconsumptie, zegt Distrifood, en past zijn assortiment naar lokale voorkeuren aan. In het westen van het land zijn rundvlees en biologisch vlees populair. Consumenten in het oosten eten liever varkensvlees en in het noorden kopen klanten grotere verpakkingen. Daarop speelt de supermarktketen in. Vanaf 18 september 2017 komen er 20 nieuwe producten bij, zoals procureur en ossenstaart, maar het aanbod zal per regio verschillen. Albert Heijn paste eerder al het aanbod regionaal aan met de introductie van het vleeswaren-label Streeckgenoten. Daaronder vallen producten van lokale ambachtelijke slagers.
Distrifood - Regionale smaak centraal in vleesschap AH
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Interessant. Wat bij mij de vraag oproept waarom? Kan dit te maken hebben met bestaande inkomensverschillen? Is goedkoper vlees eten een overblijfsel van vroegere inkomensverschillen? Motorvoertuig registratie uit de jaren 50/60 toont bijvoorbeeld aan dat voordelige(r) modellen het meest in het noorden en oosten werden verkocht.
Theo, ik denk dat als je naar de klantenkring kijkt van AH dan zitten ze in de hogere inkomens, met een oververtegenwoordiging in de randstad. Het marktaandeel van AH in Amsterdam is 50%. Landelijk ca 30%. Rundvlees volgt het profiel van AH. Maar ik dacht dat ze daar al eeuwig rekening mee hielden.
Streeckghenooten (zie link boven)
"Vanaf maandag 15 mei verkoopt Albert Heijn in Limburg, Brabant en Zeeland vleeswaren van slagers uit de regio onder het label ‘Streeckgenoten’.
Moet dat 'Streeckgenoten' suggereren dat we op het platteland nog in 1700 leven ?
Het bekende A.H.-simplisme.
Wat is er aan de hand ?
Ik pak voor het gemak Zeeuws-Vlaanderen, dat nog eenredelijk aantal echte ambachtelijke slagers kent. De bevolking is best in voor (vanwege de prijs..) voor een kiloknaller, maar de 'streeckeigene' versche worst, drooghe worst, gedroogde ham, leverworst, gegrild speck, etc is van een kwaliteit waar je de supermarktexemplaren voor laat liggen. Dat kost de supers omzet.
En het blijft liggen.
Vrijwel elke supermarkt hier (behalve Albert Ghijn) is zo slim om 'to join them if they can't fight them' en heeft een deal met lokale slagers. Allebei tevreden.
Dat heeft natuurlijk A. H. aan het denken gezet. Logistiek door heel Nederland in direct contact met lokale slager gaan kan niet. Dus is er een kleine keus gemaakt, die lokaal enkele AH-supers kan bedienen, maar...
... 'online zijn de producten voor iedereen in Nederland verkrijgbaar ' !
Hoe zouden ze dat doen !?
Kunnen die paar kleine slagers een nationale logistiek aan ?
Of krijgen ze wat voor hun recept en naam, en komt het uit de vleesindustrie ?
Dat zou ik wel eens graag willen weten..
Ik zag dat ook dat Streeckgenoten. Maar toen ik dat Streeckgenoten zag, was ik ook helemaal klaar met dat Streeckgenoten. Wat een bedroevend niveau. Zeker voor AH. Dit nog afgezien van de geloofwaardigheid van het concept Streeckgenoten. Met een c.
Zou demografisch gezien religie ook mee kunnen spelen?