De horeca in België kent een nieuwe plaag: de dubbeleter. Dat zijn gasten die één gerecht bestellen en twee setjes bestek, schrijft Het Laatste Nieuws, zodat ze samen kunnen eten.
“Eerst lieten we het begaan,” zegt Dimitri Vanhaecke, eigenaar Bistro de Schilder in Brugge, “maar het begon de spuigaten uit te lopen.” Onlangs vroeg een Weense toeriste om een tweede paar bestek zodat zij een portie mosselen met friet van €16,90 kon delen met haar partner. Een weigering bezorgde de bistro een stevige klacht op Tripadvisor, de grote vrees van iedere horeca-ondernemer. Maar Vanhaecke houdt vol. "Het gebeurt dat een gezelschap van tien binnenvalt en uiteindelijk slechts de helft wat te eten bestelt. Wel verwachten zij allemaal servetten, bestek, brood en borden. Uiteindelijk is niemand tevreden: wij hebben keihard gewerkt, maar worden daar niet voor beloond en de klant gaat met honger naar buiten." Ook andere horeca-uitbaters doen hun beklag.
We vroegen Koninklijke Horeca Nederland of er in Nederland sprake is van een vergelijkbare plaag. "Bij ons is dit verschijnsel niet bekend", reageert woordvoerder Bernadet Naber. Nederlandse horecaondernemers spelen met 'sam-sam-gerechten', kinder- en seniorenporties in op hun doelgroepen en beperken en passant ook nog de voedselverspilling.
Dit artikel afdrukken
We vroegen Koninklijke Horeca Nederland of er in Nederland sprake is van een vergelijkbare plaag. "Bij ons is dit verschijnsel niet bekend", reageert woordvoerder Bernadet Naber. Nederlandse horecaondernemers spelen met 'sam-sam-gerechten', kinder- en seniorenporties in op hun doelgroepen en beperken en passant ook nog de voedselverspilling.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Simpel op te lossen door een percentage of een euro of 2 voor sam-sam te rekenen voor een extra bord/bestek/servetten lijkt me? Klinkt redelijk omdat het extra afwas en werk kost, helemaal als er extra brood geserveerd moet worden. De horeca kan niet zien wat de klanten van tevoren al hebben gegeten of wat ze daarna van plan zijn, dus 'met honger naar buiten' vullen ze in. Beter op inspelen en geen klanten wegjagen, lijkt me zelden een goed idee.
Als je nee verkoopt krijg je ook geen klanten meer, hoe meer je toegeeft hoe liever de klant terugkomt als het lekker was. Of maak op de kaart een keuze dat de portie dan een kwart of de helft groter wordt en dat dat dan voor 2 personen is, ietsjes duurder, je hebt wat meer dan een 1 persoonsportie en je krijg automatisch dubbel bestek. Maar dan heb je weer de kans dat men toch de kleinere portie blieft vanwege de prijs. Hebben ze dat weleens aan de klanten gevraagd waarom ze dat willen, zou het misschien vanwege de soms veel te dure gerechten zijn?
Dan is die klant dom, zoek vooraf waar je wilt eten en wat het kost en zeur dan niet over de prijzen, want je gaat 'uit eten' dan moet je sommige dingen voor lief nemen.
Ik snap alleen de kop niet. Waarom zou het 'niet gezellig' zijn? Dat maakt de klant toch wel uit of ze het gezellig vinden?
Mogen ze toch echt meer aan (jonge) klant beleving gaan doen.
Deze week nog, voorgerecht te bestellen per 2 personen. Het wordt juist op 1 plank geserveerd waarvan je samen moet eten met enkel een 'gebaks'vorkje. Mijn ervaring: prachtige gerecht keuzes bij ontmoeting als na het 'drankje doen' volgende ontmoeting is samen hapje eten*. Zeer geschikt voor toetjes of soms al als voorgerecht. Gebeurd vaak genoeg dat eerst een foto genomen dient te worden #Instagram ;-)**
* je leert dan juist de persoon kennen hoe hij/zij is. Ook valt vaak de spanning/zenuwen, als die er zijn, helemaal weg.
** breekt ook zo heerlijk het ijs
Ik zoek de eetgelegenheid er nog niet op uit vooraf ;-) :-).