Op Follow the Money schrijft journalist Marcel van Silfhout een serie artikelen die de nieuwsgierigheid en het schandaalgevoel onder het publiek zullen prikkelen.
De serie laat zien dat diverse koks die gelden als de top in de wereld zich na een dreigend faillisement hebben laten omkopen om zich in te zetten chemische oplossingen voor de levensmiddelenindustrie gewild te maken onder het publiek. De bekend moleculaire theoreticus Hervé This en het EU-project INICON zouden een hoofdrol spelen in het vermeende 'chemieschandaal' in de topkokswereld. Ook Wageningen UR zou een rol spelen in het schandaal.
De Nederlandse toprestaurateur Peter Klosse, eigenaar van het in wild gespecialiseerde sterrenrestaurant De Echoput bij Apeldoorn, geeft toe zich er aanvankelijk mee te hebben ingelaten, maar tot inkeer te zijn gekomen.
De serie put uit het werk van Jörg Zipprick, een in Duitsland en Frankrijk bekende journalist met een neus voor onopgemerkte schandalen. Hij werd in Nederland bekend door het boek De supermarktleugen
Het tweede artikel uit de serie begint met de volgende teaser: Kookgenie Ferran Adrià werd wereldberoemd als reageerbuiskok die hemelse smaken kon toveren uit een simpel spruitje. Maar via de achterdeur van zijn kooklab loodste hij vervolgens stilletjes een reeks verdachte, ziekmakende smaakstoffen en andere toevoegingen de restaurantkeuken in. Inmiddels bereiken Adrià's omstreden additieven via de voedingsindustrie zelfs het grote publiek. Deel 2 van een reeks van vier diepgravende artikelen waarin Follow the Money de geheimen en gevaren van het moleculaire koken onthult.
Follow the Money - De alchemisten van de haute cuisine
De serie laat zien dat diverse koks die gelden als de top in de wereld zich na een dreigend faillisement hebben laten omkopen om zich in te zetten chemische oplossingen voor de levensmiddelenindustrie gewild te maken onder het publiek. De bekend moleculaire theoreticus Hervé This en het EU-project INICON zouden een hoofdrol spelen in het vermeende 'chemieschandaal' in de topkokswereld. Ook Wageningen UR zou een rol spelen in het schandaal.
De Nederlandse toprestaurateur Peter Klosse, eigenaar van het in wild gespecialiseerde sterrenrestaurant De Echoput bij Apeldoorn, geeft toe zich er aanvankelijk mee te hebben ingelaten, maar tot inkeer te zijn gekomen.
De serie put uit het werk van Jörg Zipprick, een in Duitsland en Frankrijk bekende journalist met een neus voor onopgemerkte schandalen. Hij werd in Nederland bekend door het boek De supermarktleugen
Het tweede artikel uit de serie begint met de volgende teaser: Kookgenie Ferran Adrià werd wereldberoemd als reageerbuiskok die hemelse smaken kon toveren uit een simpel spruitje. Maar via de achterdeur van zijn kooklab loodste hij vervolgens stilletjes een reeks verdachte, ziekmakende smaakstoffen en andere toevoegingen de restaurantkeuken in. Inmiddels bereiken Adrià's omstreden additieven via de voedingsindustrie zelfs het grote publiek. Deel 2 van een reeks van vier diepgravende artikelen waarin Follow the Money de geheimen en gevaren van het moleculaire koken onthult.
Norbert, ik ken Marcel zelfs goed en ik vind deze reportages getuigen van zijn grote verteltalent, want dat heeft'ie. De stukken zijn wel degelijk geïnspireerd op Zipprick en vormen zo een uitstekend en snelle (het is een vorm van 2 auto's op hetzelfde platform bouwen, maar zou je dat willen ontkennen?) manier van dat werk hertalen in het NL.
Zipprick zet Marcels natuurlijke hang naar de hyperbool extra aan; dat is jammer, maardat zeg ik ook omdat ik daar nou eenmaal veel minder van ben. De sporen daaromtrent tussen hem en mij in een van zijn boeken zijn ergens op Foodlog te vinden.
Maar wat maakt het uit: het is leuk om te lezen en er je gedachten over te laten gaan. Verder vind ik het echt een storm in een glas water. Wél kijk ik met grote verwondering naar het generale wantrouwen dat er al was, maar nu op alle fronten in een toch al explosieve wereld tot uiting komt. Dat baart mij grote zorgen.
Nu idd PUNT. Er is meer te doen op deze site.
Dick Veerman Ik begrijp dus dat je Marcel geen nieuwe inzichten en bijdragen toedicht, terwijl het toch een van de betere onderzoeksjournalisten van Nederland is. En dat je het verhaal vanwege betrokkenheid van Jörg Zipprick, omdat je de Supermarktleugen maar niets vond, maar met een meewarige glimlach terzijde schuift? Beide heren zijn niet gek en hebben een grote staat van dienst. Ik haak nu af, overigens. Geen tijd om telkens te reageren ;-)
Norbert, dat komt omdat Marcel voortborduurt op het werk van Zipprick die hij goed kent. Hij maakt dat als het ware beschikbaar voor Nederland. Beide werken ook samen in La Liste, het nieuwe klassement voor topkoks.
Ook journalisten hebben netwerken en samenwerkingen. Alles is een markt. Daarom is de moderne wereld zo ingewikkeld en verwarrend en weet je niet meer wat je moet geloven.
@Dick #11.3 - Volgens mij schrijft Marcel van Silfhout in grote mate deze serie en komen o.a. Peter Klosse en Angélique Schmeinck aan het woord. Pierre Wind experimenteert in filmpjes. Het maakt veel duidelijk, namelijk dat er niet veel duidelijk is (mbt gezondheidsaspecten) en dat de consument bedot wordt - daarvoor moet je eigenlijk bij een illusionist of goochelaar zijn.
Eerlijk gezegd vind ik je reactie tegenvallen, doordat je je op de naam Zipprick focust. Een man als jij kijkt toch naar de inhoud? Het argument dat koks grijpen naar nieuwe middelen, snijdt, het spijt me, ook weinig hout. Het is misschien begrijpelijk, maar is het goed?
Norbert, ik kijk eerlijk gezegd met enig amusement naar deze serie. Zipprick schreef eerder een potsierlijk boek over de supermarkt waarin staat dat die ons dingen probeert te verkopen. They'd better! Maar volgens hem is het een schandaal.
Ik denk dat koks, zeker geavanceerde, gefascineerd zijn door wat technologie hen kan bieden. En ja, dat helpt ook degenen die de technologie al hebben ontwikkeld maar er slechts huis, tuin en keuken toepassingen mee maken die in massale hoeveelheden de supers en snelle Out-of-home in gaan. En ja, dat zorgt ook voor commerciële basis om elkaars rug te wassen, zullen jij en Zipprick zeggen. Je kunt ook zeggen: stom om er geen gebruik van te maken als je met 100 uur in de week werken a) voortdurend een enorm bedrijfssrisico loopt en b) nauwelijks een cent overhoudt (op uitzondering een na, zoals Alain Ducasse die -overigens net als Klosse - zelf niet in de keuken staat maar doet alsof en onderwijl een goed zakenman is).
Vandaar: ik moet er eigenlijk heel erg hard om lachen als ik het allemaal in perspectief zie. Deze koks kunnen geweldige vernieuwing brengen, maar dat mag weer niet van Zipprick want dan gaat iemand het ons verkopen en dat mag niet want eten is alleen goed als het niet verkocht wordt.
Om het heel anders te zeggen: waarom de echte topkoks al niet uitgekeken op de puur & eerlijk trend nog voor'ie begon? Dat hebben ze nl. al sinds de uitvinding van het restaurant, aanvankelijk als gaarkeuken overigens, gedaan.