Op welke manier dragen beïnvloeders in de media bij aan een 'beter voedselsysteem'? Die vraag stelt de Youth Food Movement aan de orde in de talkshowserie Als Warme Broodjes. De eerste sessie stond in het teken van Food Influencers.
Food Influencers zijn de mensen die bepalen hoe we eten, wat we eten en waar we eten.
Hoe doen zij dat en hoe groot is hun invloed? In Als Warme Broodjes schoven drie influencers aan de keukentafel: Parool-recensent Hiske Versprille, foodblogger Leonie ter Veld en boekenschrijver meneer Wateetons. Alle drie bleken minder bewust bezig met de impact die ze hebben op de Nederlandse eter dan hun optreden in de serie zou doen vermoeden.
Impact op restaurants
Hiske Versprille heeft als primair doel lezers te informeren. Ze realiseert zich dat haar mening een grote impact kan hebben op een restaurant. Een goed cijfer kan een stormloop van mensen naar een klein restaurant veroorzaken. Die impact neemt Versprille voor lief: “Ik zou niet weten hoe ik het anders moest doen”. Aan de andere kant heeft ze ook gezien dat een slecht cijfer een restaurant kan motiveren te verbeteren, zoals gebeurde bij De Ysbreker toen ze de keuken kritisch besprak.
Versprille blijkt zich niet te laten leiden door bijvoorbeeld de de duurzaamheid van de gerechten die ze kiest. “Laatst at ik paling en kreeg ik te horen dat dat een soort mini reuzenpanda was”.
Eerlijk bloggen
Foodblogger Leonie ter Veld is bekend van haar blog gewoon wat een studentje 's avonds eet. "Mijn kracht is dat ik geen verstand heb van koken". Ze vertelt haar 77.000 volgers op Facebook hoe ze spruitjes met whiskysaus of tosti met sinaasappel klaarmaakt. Ter Veld is van mening dat bloggers het moeten hebben van hun eerlijkheid. Zij laat zich zien zoals ze is en kiest voor gemakkelijk koken met pakjes en zakjes van Maggi en Knorr.
Samenwerken met bijvoorbeeld een biologische winkel zou ze nooit doen, omdat dat niet bij haar past. Albert Heijn zou beter bij haar passen, zegt ze. Ter Veld vindt het niet haar taak om mensen bewustere keuzes te laten maken, ze hoopt dat “mensen zelf ook nog kunnen nadenken en niet haar klakkeloos nadoen”.
Zelf onderzoeken hoe het zit
Meneer Wateetons is schrijver van de handboeken Over Rot, Over Rook, Over Worst en Handboek voor de Vinex-jager. In zijn boeken vertelt hij hoe je zelf kunt fermenteren, roken of worst kunt maken. Zijn boeken en workshops worden vooral gelezen en bezocht door mannen. Koken zelf vindt hij helemaal niet zo leuk, wel wil hij graag weten hoe je bijvoorbeeld camembert maakt. Vanuit die passie onderzoekt hij wat hij zelf interessant vindt en dan ligt daar bijna vanzelf een dik boek dat veel gelezen wordt.
Meneer Wateentons hoopt dat de doe-het-zelf trend zich doorzet, wat hij anders zou moeten doen zou hij namelijk niet weten.
FoodBattle
Na het keukentafelgesprek volgt een FoodBattle. Twee start-ups presenteren zich met een pitch van 4 minuten. Tastees verkoopt T-shirts met de tekst van een favoriet gerecht in een pizzadoos. Met de opbrengst verzorgen ze schoolmaaltijden voor kinderen die niet de luxe van goed eten kennen. Het gaat Tastees vooral om het creëren van awareness.
Coco Conserven vindt dat Nederland het potentieel van voedsel uit blik onbenut laat. Blik is een uitstekende manier om gezond te eten, zonder de koel- en transportproblemen van vers. Het blik is bovendien de 'koningin van de houdbaarheid' die voedsel tot wel 30 jaar goed houdt (al mag dat niet op het etiket staan).
De winnaar van de FoodBattle was Coco Conserven, dat ruim 60% van de entreegelden van het publiek veroverde en met €441 euro naar huis ging. Tastees hield €253 aan de FoodBattle over.
Kritische Noot door Peter Buurman
Peter Buurman, redacteur van de komisch-kritische site De Speld sloot de avond af met een Kritische Noot. Hij ziet niet de onbewuste Food Influencers aan de keukentafel of de bewuste FoodBattle-pitchers als belangrijke Influencers, maar zijn vrienden. Hij maakte duidelijk dat wat je eet, hoe je eet en waar je eet, door iedereen beïnvloed kan worden. Niet in de laatste plaats door je directe omgeving.
De avond over Food Influencers was de eerste in de reeks Als warme Broodjes. De eerstvolgende avond vindt plaats op donderdag 18 februari. Het thema is dan 'De boer op'.
Fotocredits: ‘Food Influencers’, Jelmer Jeuring
Dit artikel afdrukken
Hoe doen zij dat en hoe groot is hun invloed? In Als Warme Broodjes schoven drie influencers aan de keukentafel: Parool-recensent Hiske Versprille, foodblogger Leonie ter Veld en boekenschrijver meneer Wateetons. Alle drie bleken minder bewust bezig met de impact die ze hebben op de Nederlandse eter dan hun optreden in de serie zou doen vermoeden.
Impact op restaurants
Hiske Versprille heeft als primair doel lezers te informeren. Ze realiseert zich dat haar mening een grote impact kan hebben op een restaurant. Een goed cijfer kan een stormloop van mensen naar een klein restaurant veroorzaken. Die impact neemt Versprille voor lief: “Ik zou niet weten hoe ik het anders moest doen”. Aan de andere kant heeft ze ook gezien dat een slecht cijfer een restaurant kan motiveren te verbeteren, zoals gebeurde bij De Ysbreker toen ze de keuken kritisch besprak.
Versprille blijkt zich niet te laten leiden door bijvoorbeeld de de duurzaamheid van de gerechten die ze kiest. “Laatst at ik paling en kreeg ik te horen dat dat een soort mini reuzenpanda was”.
Eerlijk bloggen
Foodblogger Leonie ter Veld is bekend van haar blog gewoon wat een studentje 's avonds eet. "Mijn kracht is dat ik geen verstand heb van koken". Ze vertelt haar 77.000 volgers op Facebook hoe ze spruitjes met whiskysaus of tosti met sinaasappel klaarmaakt. Ter Veld is van mening dat bloggers het moeten hebben van hun eerlijkheid. Zij laat zich zien zoals ze is en kiest voor gemakkelijk koken met pakjes en zakjes van Maggi en Knorr.
Samenwerken met bijvoorbeeld een biologische winkel zou ze nooit doen, omdat dat niet bij haar past. Albert Heijn zou beter bij haar passen, zegt ze. Ter Veld vindt het niet haar taak om mensen bewustere keuzes te laten maken, ze hoopt dat “mensen zelf ook nog kunnen nadenken en niet haar klakkeloos nadoen”.
Zelf onderzoeken hoe het zit
Meneer Wateetons is schrijver van de handboeken Over Rot, Over Rook, Over Worst en Handboek voor de Vinex-jager. In zijn boeken vertelt hij hoe je zelf kunt fermenteren, roken of worst kunt maken. Zijn boeken en workshops worden vooral gelezen en bezocht door mannen. Koken zelf vindt hij helemaal niet zo leuk, wel wil hij graag weten hoe je bijvoorbeeld camembert maakt. Vanuit die passie onderzoekt hij wat hij zelf interessant vindt en dan ligt daar bijna vanzelf een dik boek dat veel gelezen wordt.
Meneer Wateentons hoopt dat de doe-het-zelf trend zich doorzet, wat hij anders zou moeten doen zou hij namelijk niet weten.
FoodBattle
Na het keukentafelgesprek volgt een FoodBattle. Twee start-ups presenteren zich met een pitch van 4 minuten. Tastees verkoopt T-shirts met de tekst van een favoriet gerecht in een pizzadoos. Met de opbrengst verzorgen ze schoolmaaltijden voor kinderen die niet de luxe van goed eten kennen. Het gaat Tastees vooral om het creëren van awareness.
Coco Conserven vindt dat Nederland het potentieel van voedsel uit blik onbenut laat. Blik is een uitstekende manier om gezond te eten, zonder de koel- en transportproblemen van vers. Het blik is bovendien de 'koningin van de houdbaarheid' die voedsel tot wel 30 jaar goed houdt (al mag dat niet op het etiket staan).
De winnaar van de FoodBattle was Coco Conserven, dat ruim 60% van de entreegelden van het publiek veroverde en met €441 euro naar huis ging. Tastees hield €253 aan de FoodBattle over.
Kritische Noot door Peter Buurman
Peter Buurman, redacteur van de komisch-kritische site De Speld sloot de avond af met een Kritische Noot. Hij ziet niet de onbewuste Food Influencers aan de keukentafel of de bewuste FoodBattle-pitchers als belangrijke Influencers, maar zijn vrienden. Hij maakte duidelijk dat wat je eet, hoe je eet en waar je eet, door iedereen beïnvloed kan worden. Niet in de laatste plaats door je directe omgeving.
De avond over Food Influencers was de eerste in de reeks Als warme Broodjes. De eerstvolgende avond vindt plaats op donderdag 18 februari. Het thema is dan 'De boer op'.
Fotocredits: ‘Food Influencers’, Jelmer Jeuring
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Donderdag 18 februari was de tweede avond van 'Als warme broodjes' met als thema 'de boer op'.
Waar tijdens de eerste avond de invloed van de influencers kleiner bleek dan gedacht, vond ik deze tweede avond met innovatieve boeren juist verrassend inspirerend.
Je kunt de talkshow hier terugkijken.
#1 De jeugd klootjesvolk noemen; nee, das nie fair !!
De mensen hierboven kunnen nog niet tot het klootjesvolk behoren daar zijn ze nog te jong en onschuldig voor.
Praat me ze i.p.v. ze te beledigen. incl. mij. Ja ik voel me aangesproken; was ook lid van YFM.
Het staat er goed eerlijk en ik als oudje al reeds van Y generatie vind het ook moeilijk om te verteren wat daar staat / gebeurd; maar hun doen tenminste iets. enne aan deze generatie zijn veel van jou aangedragen onderwerpen zeer besteed is mijn inschatting.
Kortom Dick Belderbos : Ik vraag je om het artikel nog eens te lezen; is rond te neuzen op de site van Youth Food Movement zekers de academie jaren en dan is met een reactie te komen... dank alvast.
Ps: ik zou je graag eens ergens face to face tegenkomen. Je bent een van de weinige op agrarisch gebied die ik niet al eens offline gesproken heb.
@Dick: wist je dat er aan de Universiteit van Amsterdam een professoraat bestaat in: Beïnvloeding duurzaam eetgedrag?? Ik vraag me af waar die colleges daar zoal over gaan. Zou het ook over bitterballen en pizzas gaan, en in welk opzicht? Ik merk aan alles dat ik oud word, zoiets was vroeger echt onbestaanbaar, zelfs ondenkbaar als mogelijkheid!! Hoogstens als komische noot!
Leuk, dat stomme klootjesvolk dat denkt te bepalen wat we eten.
Dat wordt namelijk niet door ons, maar voor ons, en zonder ons bepaald achter gesloten deuren, in Davos en op het KIT.
Door clubs als de RABO, Philips, Crucell, de WUR en Gates. Met een loslopende TBC-bestrijder als excuustruus.