Britten dragen hun landbouw en boeren een warm hart toe. Dat is deels te danken aan de social media, denkt boerenvoorman Meurig Raymond.
Boeren in Groot-Brittannië maken zich zorgen over de invloed van de anti-landbouwlobby op hun imago. Daarom werken ze al een paar jaar aan een charme-offensief. Dat werpt zijn vruchten af, blijkt uit een opinieonderzoek onder 2.000 Britten door OnePoll, in opdracht van de National Farmers Union (NFU).
Positieve trend
Meer dan twee derde (68%) van de Britten denkt positief over boeren, een stijging met 8% ten opzichte van vorig jaar. Driekwart (75%) van de Britten gelooft dat boeren een gunstige invloed op het platteland hebben. De overgrote meerderheid, 90%, ziet landbouw als belangrijk voor de economie en 83% ziet het als een professionele industrie, meldt Farmers Weekly.
Social media en direct contact
Volgens Meurig Raymond, voorzitter van de NFU, is die positieve ontwikkeling te danken aan een open en proactieve instelling van de boeren. "Ik zie meer en meer dat boeren direct contact leggen met het publiek", aldus Raymond. "Ze doen via de social media hun verhaal, kweken sympathie, dragen er zo aan bij dat Britten lokale producten kopen of ze stellen hun erf open tijdens de Open Farm Sunday."
Van de respondenten had 55% nog nooit gehoord van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid, de landbouw politiek van de Europese Unie. Toch vindt 63% dat Britse boeren financiële steun van de EU moeten blijven ontvangen.
Nederland
Ook in Nederland krijgen boeren een goed rapportcijfer, een 8 min, bleek onlangs. Bij ons onderzoekt de overheid de beeldvorming rond de agrarische sector.
Fotocredits: ‘Back Garden!’ Marilyn Peddle
Dit artikel afdrukken
Positieve trend
Meer dan twee derde (68%) van de Britten denkt positief over boeren, een stijging met 8% ten opzichte van vorig jaar. Driekwart (75%) van de Britten gelooft dat boeren een gunstige invloed op het platteland hebben. De overgrote meerderheid, 90%, ziet landbouw als belangrijk voor de economie en 83% ziet het als een professionele industrie, meldt Farmers Weekly.
Social media en direct contact
Volgens Meurig Raymond, voorzitter van de NFU, is die positieve ontwikkeling te danken aan een open en proactieve instelling van de boeren. "Ik zie meer en meer dat boeren direct contact leggen met het publiek", aldus Raymond. "Ze doen via de social media hun verhaal, kweken sympathie, dragen er zo aan bij dat Britten lokale producten kopen of ze stellen hun erf open tijdens de Open Farm Sunday."
Van de respondenten had 55% nog nooit gehoord van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid, de landbouw politiek van de Europese Unie. Toch vindt 63% dat Britse boeren financiële steun van de EU moeten blijven ontvangen.
Nederland
Ook in Nederland krijgen boeren een goed rapportcijfer, een 8 min, bleek onlangs. Bij ons onderzoekt de overheid de beeldvorming rond de agrarische sector.
Fotocredits: ‘Back Garden!’ Marilyn Peddle
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik kon het niet laten onderstaande column van LLTB-bestuurder Elly Roebroek te plaatsen.
Een leuker leven
Wat is dat toch met organisaties die er een haast zichtbaar genoegen in scheppen onze land- en tuinbouw te beschadigen? Ik verbaas me er elke keer weer over. Boeren die zich via Agriterra inzetten voor arme collega’s in Afrika, of die miljoenen bij elkaar fietsen voor het kankerfonds, daar zul je ze nooit over horen. Maar schande aan de melkveehouder die het kalfje op de eerste dag bij de blatende moederkoe weghaalt. Ze waren natuurlijk even vergeten dat ze zelf net een acht weken oude puppie uit het warme nest hadden weggerukt en vanwege het gejank geen oog hadden dichtgedaan.
Veehouders zijn dierenbeulen, akkerbouwers en tuinders gifmengers en bijenmoordenaars. Hoe hard ze ook hun best doen om zo verantwoord mogelijk te produceren, het is niet goed of het deugt niet. Zelfs het kleinste incident wordt aangegrepen om de hele sector in een kwaad daglicht te stellen. Eenzijdige en tendentieuze berichtgeving zijn daarbij de standaard.
Ik verbaas me eigenlijk niet over het mechanisme. Want programma’s als Radar moeten kijkcijfers halen, de salarissen van Milieudefensie en Wakker Dier moeten worden betaald en politici van de Partij voor de Dieren willen herkozen worden. Dus moeten de achterbannen worden gevoed met schandalen en misstanden. Het volk wil brood en spelen. En kom me niet aan met het argument dat deze activistische organisaties oprecht de bedoeling hebben om verbeteringen tot stand te brengen. Dan zouden ze immers net als de Dierenbescherming en de Milieufederatie samen met de sector de handen uit de mouwen steken. Nee, het is moord en brand schreeuwen, publicitair scoren en wegwezen.
Waar ik me wel over verbaas, dat is hoe de mensen die zo te werk gaan, in elkaar zitten. Ik probeer het me voor te stellen, maar het lukt me niet. Ach, je hebt nu eenmaal agro-lovers en agro-bashers, denk ik dan. Allemaal willen we gezond en veilig voedsel, maar agro-lovers hebben een leuker leven.
En trek er u niet teveel van aan. De gemiddelde burger prikt er zo doorheen en geeft ons een hoog cijfer!
Elly Roebroek