Dat zegt supermarktwatcher Gerard Rutte vanmorgen tegen Wilco Voordouw van De Persdienst. Sinds september is de prijs van een krat bier met een euro gedaald. Dat is het gevolg van, zegt Rutte, een 'permanente bieroorlog' tussen de supermarkten.
Vader rijdt voor
Voortdurend doen ze een merk in de aanbieding om klanten te lokken. Dat doen ze omdat ze hopen dat de aanbieding consumenten lokt die dan ook andere boodschappen komen doen. Volgens Rutte vergissen ze zich daar nogal in. Ze zouden zich in hun eigen vlees snijden omdat "vader met de auto komt voorrijden en snel drie kratjes inlaadt". Hij komt geen boodschappen doen, maar bier halen.
Op zulke klanten leiden de winkels verlies, terwijl de bierbrouwers de strijd volgens Rutte gemakkelijk vol kunnen houden. De super vraagt ook hen een beetje in te schikken. Dat kunnen ze omdat ze een forse marge maken. De super kijkt tegen een zwaar negatieve marge aan en loopt er op leeg.
De prijzenoorlog gaat door
Een woordvoerder van Albert Heijn verklaart dat het gebruikelijk is dat de prijzen steeds worden aangepast. "Waar nodig volgen we de prijzen van de concurrentie." Volgens Rutte leidt dat tot een voor de supers moordende neerwaartse prijsspiraal. Desgevraagd, geeft hij aan dat ook hij - retailadviseur - niet meer weet hoe die trend even snel om te keren valt. Sterker nog: hij verwacht dat de trend zich sluipend voortzet voor andere productgroepen. De klant wint, de super verliest.
In hetzelfde schuitje
Tot voor kort werden supers gezien als de boeven die boeren uitknijpen. Inmiddels lijken beide partijen in hetzelfde schuitje te zitten: ergens houdt het op, als het echt niet meer uitkan.
Onderwijl kunnen we er als consumenten nog van genieten. Zoals Rutte zegt: "Je weet ongeveer wanneer je favoriete merk in de aanbieding komt. Je bent wel gek als je de volle prijs betaalt voor pils."
Fotocredits: kratje bier, Amsterdamized
Dit artikel afdrukken
Vader rijdt voor
Voortdurend doen ze een merk in de aanbieding om klanten te lokken. Dat doen ze omdat ze hopen dat de aanbieding consumenten lokt die dan ook andere boodschappen komen doen. Volgens Rutte vergissen ze zich daar nogal in. Ze zouden zich in hun eigen vlees snijden omdat "vader met de auto komt voorrijden en snel drie kratjes inlaadt". Hij komt geen boodschappen doen, maar bier halen.
Op zulke klanten leiden de winkels verlies, terwijl de bierbrouwers de strijd volgens Rutte gemakkelijk vol kunnen houden. De super vraagt ook hen een beetje in te schikken. Dat kunnen ze omdat ze een forse marge maken. De super kijkt tegen een zwaar negatieve marge aan en loopt er op leeg.
De prijzenoorlog gaat door
Een woordvoerder van Albert Heijn verklaart dat het gebruikelijk is dat de prijzen steeds worden aangepast. "Waar nodig volgen we de prijzen van de concurrentie." Volgens Rutte leidt dat tot een voor de supers moordende neerwaartse prijsspiraal. Desgevraagd, geeft hij aan dat ook hij - retailadviseur - niet meer weet hoe die trend even snel om te keren valt. Sterker nog: hij verwacht dat de trend zich sluipend voortzet voor andere productgroepen. De klant wint, de super verliest.
In hetzelfde schuitje
Tot voor kort werden supers gezien als de boeven die boeren uitknijpen. Inmiddels lijken beide partijen in hetzelfde schuitje te zitten: ergens houdt het op, als het echt niet meer uitkan.
Onderwijl kunnen we er als consumenten nog van genieten. Zoals Rutte zegt: "Je weet ongeveer wanneer je favoriete merk in de aanbieding komt. Je bent wel gek als je de volle prijs betaalt voor pils."
Fotocredits: kratje bier, Amsterdamized
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Op zich hebben dit soort acties ook wel een omzetverhogende werking. Ik merkte dat dit soort 'voorraadvorming' thuis er vooral toe leidde dat ik meer (bier) consumeerde.
Waar ik wel duidelijk met reclames rekening hou, zijn de houdbare producten die ongeacht de voorraad min of meer een zelfde gebruik hebben.
Op een dag drink je geen bier meer,
maar een wijntje.
Wij kopen alleen maar bier wat in de aanbieding is. Scheelt wel meer dan een euro, soms wel 5. Als je dan een feestje hebt waar veel bier wordt gedronken dan scheelt het heel veel om bier in de aanbieding te kopen!
Er zijn verschillende sites die bier aanbiedingen bij houden, bijvoorbeeld bier-aanbieding.nl :) Hoef je geen folders te doorgronden ;)
De korting op bier met alcohol is nu nog maar 25%. Alleen 0.0 bier mag nog hogere percentages korting verkocht worden. Al scheelt het nog steeds aanzienlijk op een bedrag van 20 euro zonder korting. Zelf kijk ik hier voor een bier aanbieding. Hier staan ook bier aanbiedingen van blikjes, flesjes en fusten.