Supers maken misbruik van hun inkoopmacht en zouden boeren en tuinders uitknijpen. Zo luidt de algemene opvatting. Toch ziet Marc Jansen, directeur van supermarktkoepel CBL, de margediscussie over groente en fruit in de winkel dood bloeden. Tegen GFActueel zegt hij "Als ik met telers praat, vind ik het [...] bijna aanmatigend om ze te wijzen op het gebrek aan marktmacht. Telers erkennen dat ze zelf niet in staat zijn om een vuist te maken door samen te werken of te bundelen."
GFActueel vervolgt: Ook maken juist meer telers afspraken met supermarkten in ketens en beseffen ze dat export veruit het grootste afzetkanaal is. Jansen noemt de relatie met primaire producenten uit andere sectoren steeds 'vocaler' omdat discussies worden gevoerd via de media.
Niettemin wordt voor de zoveelste keer een onderzoek gedaan naar de margeverdeling in de keten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet opnieuw een onderzoek doen naar marges op versproducten, waaronder glasgroente. Vanuit de inmiddels opgerichte Alliantie Verduurzaming Voedsel kreeg ACM de opdracht zijn marge-onderzoek uit 2009 te herhalen. Bij gebrek aan voldoende marge kan de sector tenslotte niet verduurzamen. Of herhaald onderzoek de oplossing gaat bieden, trekt Jansen alvast in twijfel. Het probleem zit ergens anders, zegt hij met zoveel woorden.
Dit artikel afdrukken
GFActueel vervolgt: Ook maken juist meer telers afspraken met supermarkten in ketens en beseffen ze dat export veruit het grootste afzetkanaal is. Jansen noemt de relatie met primaire producenten uit andere sectoren steeds 'vocaler' omdat discussies worden gevoerd via de media.
Niettemin wordt voor de zoveelste keer een onderzoek gedaan naar de margeverdeling in de keten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet opnieuw een onderzoek doen naar marges op versproducten, waaronder glasgroente. Vanuit de inmiddels opgerichte Alliantie Verduurzaming Voedsel kreeg ACM de opdracht zijn marge-onderzoek uit 2009 te herhalen. Bij gebrek aan voldoende marge kan de sector tenslotte niet verduurzamen. Of herhaald onderzoek de oplossing gaat bieden, trekt Jansen alvast in twijfel. Het probleem zit ergens anders, zegt hij met zoveel woorden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wil het ook niet op de spits drijven. Gewoon benieuwd hoe de lijntjes lopen. Veel belangrijker: er is een niet te stoppen beweging (nu nog vooral buiten de mainstream van de retail) aan de gang die uiteindelijk ook supermarkten dwingt hun voedselproducten te legitimeren op aspecten als milieu, diervriendelijkheid, lokaal etc, maar óók op een faire prijs aan de boer. Nu nog leren zien dat dit voor alle ketenpartners voordeel kan opleveren en hoe we dat vervolgens samen gaan organiseren. Ik signaleer al heel wat barstjes in het voorheen strikte prijsbeleid van de supermarkten. Het besef is er wel, we zitten vaak genoeg aan tafel om ideeën te bespreken maar als het dan op praktische afspraken aankomt blijkt het toch net een brug te ver. Volhouden, bouwen we gewoon een brug dichterbij.
Herman, ik sprak laatst een inkoper van een supermarkt. Raad eens! Hij zei precies hetzelfde: 'bruin water voor een godsvermogen, wat denk je wat wij daar van vinden?'
Of, zoals een varkenshouder het vandaag plastisch verwoordde: "Ik ben het zat om voor de cola van mijn buurman te betalen".
Wat er niet bij staat: ACM heeft wettelijk toegang tot de boekhouding van de supermarkten, dat is in het onderzoek van 2009 volgens mij niet gebeurd. Vooral benieuwd naar hoe supermarkten stunten met prijzen voor wasmiddelen dankzij versmarges.