Boodschappenlijstjes maken met je stem. Dat kunnen vanaf nu de klanten van Colruyt, de eerste Belgische supermarktketen die spraaktechnologie omarmt. De supermarkt lanceert een proefproject via de slimme luidspreker Google Home en Android-smartphones, schrijft De Tijd.

Colruyt ontwierp de toepassing zelf en is eigenaar van de data die klanten genereren. Het bedrijf betaalt Google om hun platform te gebruiken.

Zeg 'cola' en dan zet de software blikjes huismerk klaar, mocht de klant die in het verleden het vaakst gekocht hebben. Aanpassingen - op basis van suggesties - zijn uiteraard mogelijk.

"Dit is nog maar het begin", zegt Guy Elewaut, marketingdirecteur van Colruyt, tegen De Tijd. "Met de feedback van de 200 klanten die zich vanaf vandaag kunnen inschrijven voor onze test, willen we de mogelijkheden uitbreiden."

De test verloopt met de Nederlandse en Franse versie van Google Assistent. Jumbo lanceerde eerder een boodschappen-app die gebruik maakt van Google Assistent. Google werkt momenteel nog aan een Belgische versie. Zodra die af is, stelt de supermarkt zijn spraaktechnologie open voor alle klanten, ook die met iPhone's, aldus Elewaut. Als concurrenten zoals Alexa van Amazon Nederlandstalige versies krijgen, mogen die natuurlijk ook meedoen.
De Tijd - Colruyt lanceert winkelen met je stem
Reageer
  • Deel
Druk af