Coca-Cola blijkt miljoenen geïnvesteerd te hebben in de nieuwe NGO Global Energy Balance Network (GEBN), meldt Well Blog van de NYT. Coca-Cola blijkt tevens de administratie van de website van de NGO te voeren.
Critici vinden dat Coca-Cola een rookgordijn creëert over wat ons dik maakt: niet te weinig bewegen, maar een te hoge suikerconsumptie.

Bewegen, niet calorie-reductie bevordert gewichtsverlies
Drie vooraanstaande wetenschappers dragen via GEBN de boodschap uit dat je om af te vallen niet zozeer minder calorieën moet binnenkrijgen als wel meer moet bewegen. Vooral Amerikanen zouden geobsedeerd zijn door hoeveel ze eten en drinken en daardoor het bewegingsdeel van een afvalprogramma verwaarlozen.

GEBN is niets meer of minder dan een dekmantel voor Coca-Cola. De agenda van Coca-Cola is heel duidelijk: laat deze onderzoekers de wetenschap in verwarring brengen en de aandacht afleiden van wat we met ons eten binnenkrijgen
De wetenschappers, onder aanvoering van Steven Blair, vicepresident van GEBN, zeggen het zo: "De meeste nadruk ligt in de populaire media en de wetenschappelijke pers op: 'Oh, ze eten te veel, eten te veel, eten te veel' - en daarmee krijgen fastfood en suikerhoudende dranken en zo de schuld. En er is eigenlijk nauwelijks overtuigend bewijs dat dat inderdaad de oorzaak is."
Ze ontkennen dat Coca-Cola een inhoudelijke rol speelt bij het overbrengen van hun boodschap. Bovendien stellen ze dat ze juist door openheid van zaken te geven, mogelijke conflicts of interest vermijden.

Pikant detail: de gegevens over de funding zijn pas recent op de site toegevoegd, nadat er vragen rezen uit de wetenschappelijke wereld.

'Misleidende boodschap'
Criticasters van de funding zeggen dat de nadruk op beweging een misleidende boodschap is. Coca-Cola gebruikt dit argument al jaren om de aandacht af te leiden van de rol van suikerhoudende dranken in de opkomst en verspreiding van obesitas en diabetes-II. Critici stellen dat de frisdrankenfabrikant de nieuwe NGO gebruikt en de wetenschappers voor zijn karretje spant om het publiek te overtuigen dat fysieke inspanning ongezond eten kan compenseren.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Coca-Cola ziet zijn verkopen nadrukkelijk teruglopen. De afgelopen 20 jaar is de gemiddelde Amerikaan 25% minder suikerhoudend fris gaan drinken. Steeds meer initiatieven om frisdranken uit scholen en gemeenten te verbannen, suikertaksen op te leggen en marketing te beperken steken de kop op. De steun aan GEBN, met zijn 'afwijkende' boodschap komt Coca-Cola dan ook goed uit.

Tabaksindustrie
Volgens Barry M. Popkin, hoogleraar global nutrition aan de Universiteit van North Carolina, doet Coca-Cola's ondersteuning van prominente gezondheidswetenschappers denken aan de tactieken die de tabaksindustrie inzette om de gezondheidsgevaren van roken te versluieren. Gezondheidsgoeroe Marion Nestle is nog botter: "GEBN is niets meer of minder dan een dekmantel voor Coca-Cola. De agenda van Coca-Cola is heel duidelijk: laat deze onderzoekers de wetenschap in verwarring brengen en de aandacht afleiden van wat we met ons eten binnenkrijgen".

Dat is namelijk nog altijd de belangrijkste factor bij gewichtsbeheersing: niet hoeveel en hoe lang we bewegen, maar hoeveel en wat we eten.

Fotocredits: 'Goalie in the making', Coca-Cola South Africa
Dit artikel afdrukken