Nieuwe etiketten op voedingsmiddelen moeten aangeven of deze producten veel vet, suiker, zout of calorieën bevatten. 100 gram van een product mag maximaal 275 calorieën, 400 mg zout, 10 gr suiker en 4 gr verzadigd vet bevatten. Als dit niet het geval is, moet er volgens de nieuwe wet een etiket op het product met bijvoorbeeld de waarschuwing ‘bevat veel suiker’.

Scholen mogen producten met een waarschuwing niet meer verkopen. Adverteren voor dergelijke producten is vanaf nu verboden als de doelgroep jonger dan 14 jaar is. Bovendien verbiedt de wet dat deze producten samen verkocht worden met een speeltje.

McDonald's heeft zijn kindermenu’s aangepast om binnen de toegestane grenzen van de wet te blijven vallen. Zo kunnen ze toch Happy Meals met speeltjes verkopen. De Italiaanse Ferrero Group daarentegen gaat niet zo makkelijk overstag. Het bedrijf wil het land aan te klagen om hun Kinder Surprise Eieren te kunnen blijven verkopen.

Volgens het ministerie van Volksgezondheid zijn 5 op de 10 Chileense kinderen te dik. De wet was in 2012 al goedgekeurd, maar is op 27 juni in werking gegaan.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken