Consumenten beschouwen lokaal geproduceerd voedsel als beter van kwaliteit, gezonder en duurzamer. Ze betalen er ook meer voor. Toch daalt de verkoop vanaf boerenerven, constateert ABN Amro. Schaalvergroting is de oorzaak van deze tegenstrijdige ontwikkeling, schrijft Nadia Menkveld van de bank. Van oudsher richten vooral kleine bedrijven zich op verbreding, maar het aantal kleine boeren loopt hard terug. In 4 jaar tijd daalde het aantal boerderijen met winkel met 16% tot 2.640. Noord-Brabant heeft nog de meeste verkooppunten op het erf, Flevoland, met zijn grote boerderijen, sluit de rij. Ook andere verbredingsactiviteiten als natuurbeheer, agrotoerisme en energieproductie namen verder af.

Bij het lezen van het bericht bekruipt je de vraag waar ABN Amro zich op baseert, met de bewering dat de vraag groot is. Daar lijkt niet meer dan een aanname ten grondslag te liggen: "Consumenten zijn steeds meer op zoek naar lokale voeding", begint de bank zijn bericht.
Insights ABN AMRO - Ondanks consumentenbehoefte dalende trend directe verkoop door landbouwbedrijven - Insights
  • Deel
Druk af