Oorspronkelijk richtte de Pledge zich op reclame op tv, op scholen en op de website van bedrijven. In 2017 werden de regels uitgebreid naar nog eens 9 kanalen, zoals bedrijfsprofielen op sociale media, interactieve spelletjes en mobile en sms-marketing. De Belgische branche-organisaties Fevia, Comeos en UBA lanceerden donderdag de Belgian Pledge 3.0. De belofte is ondertekend door 52 voedingsbedrijven, handelaars, restaurantketens en cateraars. Zij vertegenwoordigen het overgrote deel van de Belgische adverteerders voor voeding en dranken.
Er komen in de eerste plaats strengere voedingskundige criteria. Alleen voor producten die aan die criteria voldoen, mogen de ondertekenaars reclame maken gericht op kinderen jonger dan 12 jaar. Dit moet producenten aanmoedigen om te innoveren en producten op de markt te brengen met minder vetten, suikers of zout. Ook willen de ondertekenaars met de tijd meegaan en reclame via online influencers beperken. Tenslotte komt er een nieuw klachtensysteem waarbij klachten beoordeeld worden onafhankelijke deskundigen van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP).
Hoopvol
“We willen op eigen initiatief stappen vooruit zetten en ons tonen als een verantwoordelijke partner in het streven naar gezondere voedingskeuzes”, aldus de betrokken partijen. De Belgische minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke is hoopvol gestemd, schrijft VILT: “Ik ben verheugd dat de voedingssector mee nadenkt en ook initiatieven neemt voor verantwoorde marketing naar kinderen jonger dan 12 jaar. We hebben nog een hele weg af te leggen, maar het stemt hoopvol dat we in elkaar een partner hebben gevonden om op zoek te gaan naar een meer gezonde en evenwichtige voeding voor al onze kinderen.”
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog