De Aziatische markt heeft na ons melkpoeder zijn zinnen gezet op de wegwerpflesjes van Heineken. Daarom doet Heineken zijn 25 cl flesjes 'op de bon'.

Aziaat koopt voor 45.000 euro aan flesjes
Bierbrouwer Heineken constateert de laatste maanden een zo grote stijging van de verkoop van 25 cl Heineken wegwerpflesjes, dat de brouwer overweegt een quotum in te stellen voor de levering aan supermarkten.

De vraag zou opgedreven zijn door Aziatische consumenten. Zo kocht een Aziatische klant voor 45.000 euro aan Heinekenflesjes in een Overijsselse supermarkt. Waarschijnlijk om ze vervolgens te exporteren. Heineken is aan het onderzoeken waarom de vraag naar de flesjes zo is toegenomen. Supermarktkoepel CBL suggereert dat in Azië het idee leeft dat ‘het Nederlandse Heinekenbier toch anders smaakt dan het Heinekenbier in exportflesjes’. Heineken benadrukt juist dat de smaak van zijn bier overal ter wereld identiek is.

Bierkwaliteit in het geding
Het FD bericht dat Heineken niet kan instaan voor de kwaliteit van het bier dat via de 'verscholen' export naar Azië gaat. "Als ons bier door derden naar Azië wordt geëxporteerd, bestaat de kans dat de Aziatische consument een product krijgt dat niet beantwoordt aan onze hoge kwaliteitseisen", stelt een woordvoerder. Heineken heeft in Azië eigen brouwerijen om de lokale markten te bedienen. Ook werkt de brouwer met gespecialiseerde exportbedrijven voor zijn export.

Met het bierquotum wil Heineken voorkomen dat Aziaten de kleine flesjes kapen en Nederlanders er in de supermarkt naastgrijpen. Het quotum geldt alleen voor wegwerpflesjes met draaidop.

Melkpoeder
Het bierquotum doet denken aan de maatregelen die de Nederlandse producenten van babymelkpoeder al geruime tijd nemen om zeker te stellen dat Nederlandse consumenten niet voor lege schappen komen te staan. Babymelkpoeder bestemd voor de Nederlandse markt werd - en wordt - massaal opgekocht door Chinezen en vaak via tussenpersonen al dan niet illegaal naar Azië verscheept. Hierdoor is babymelkpoeder bij veel supermarkten en drogisterijen nog altijd ’op de bon’.

Fotocredits: ‘Heineken’ Incase
Dit artikel afdrukken