Dierenarts en directeur van Dier&Recht Frederieke Schouten: “Achter de gesloten deuren van de zuivelindustrie schuilt een wereld vol dierenleed. In Nederland worden jaarlijks anderhalf miljoen kalfjes, na een kort en ellendig leven, verwerkt tot kalfsvlees. Dat leed is onnodig, want er zijn tegenwoordig zoveel smakelijke plantaardige alternatieven voor dierlijke zuivel."
Grote posters zullen melkproducten tonen met een waarschuwing erop, zoals bij sigaretten. Die waarschuwingen gaan over het dierenleed dat schuilt achter de melkproductie. Geïnteresseerden komen via een scan op een webpagina over de zuivelindustrie en informatie over plantaardige alternatieven.
De nieuwe boerenorganisatie Agractie die in 2019 het initiatief nam tot het grote 1-oktoberprotest op het Malieveld reageert uiterst pissig op de campagne. Agractie schreef vanmorgen in een persbericht de campagne als "stuitende" laster te ervaren. De woorden ‘zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed’ zet wat Agractie betreft "dierhouders direct en openbaar neer als veroorzakers van ernstig dierenleed, ofwel ernstige dierenmishandelaars". "Extra stuitend" vindt Agractie dat bij deze campagne "direct reclame wordt gemaakt voor alternatieve producten. Betalen zij deze lasterlijke ‘campagne’?"
Agractie deed vanmorgen aangifte van smaad en laster bij de politie tegen de organisatie Dier en Recht en haar directeur Frederieke Schouten wegens deze laster. De organisatie wil openbare rectificatie en schadevergoeding en overweegt een kort geding te starten.
Vanmiddag liet Agractie in een persbericht weten daadwerkelijk tot dagvaarding over te gaan: We móéten duidelijk maken dát wij als voedselproducenten juist vanuit dierenwelzijn koe en kalf apart van elkaar laten leven. Dat veilige eerlijke zuivel essentieel is voor onder meer miljoenen baby’s en kinderen.
Om dit te stoppen dagvaarden wij Dierenrecht en haar directeur Frederieke Schouten voor de rechtbank. We hopen dat dit spoed Kort Geding begin volgende week in Amsterdam zal dienen, we willen hier een krachtig statement maken! Dit Kort Geding, dat we grondig willen doen, zal ongeveer 15000 euro kosten. Eerder deden we een beroep op jullie, onder meer om de boetes samen te betalen. Nu doen we het opnieuw, in het belang van de sector.
#96 Waar maak ik reclame? In #93?
Rene Smit,
Als je dan tegen dierenleed zegt te zijn waarom maak je dan reclame voor vlees van onverdoofd gecastreerde dieren???????????
Jan-Peter van Doorn,
Goede reactie, de reacties van boeren zijn feitelijk tegen beter weten in, men houd vast aan het verleden/de huidige situatie, op zich wel logisch die is immers vertrouwt. Het punt is natuurlijk als boeren zover terug moeten of zoveel aan dierenwelzijn (in de ogen van mensen waarvan het zeer de vraag is of die een dier kunnen beoordelen in termen van "leed, ongerief"e.d.) moeten gaan doen, dan is er geen enkele veehouderij of gebruik van dierlijke producten voor mensen mogelijk.
M.i. dient juist een overheid maatstaven (en dus via wet- en regelgeving) aan te geven wat toelaatbaar is qua houderij en omgang/behandeling van/met dieren, dus dit niet door private partijen met diverse belangen onderling uit laten vechten. Zie beeindiging nertsenhouderij, zie verbod op vervoer hoogdrachtige dieren, zie discussie structureel keizersnedes bij dikbillen, zie verbod op onverdoofd onthoornen etc. etc.
Boy Griffioen,
Inderdaad opvallend hoe een uitspraak in het eigen "voordeel"uitgelegd word.
Rene Smit ["Aantasting van dierenwelzijn, ongerief en zelfs leed kan mogelijk voorkomen worden door koe en kalf later te scheiden (...)"] Dat komt door het woordje mogelijk. Andersom kan het dierwelzijn[foutje = leed] ook mogelijk ontstaan door een latere scheiding. Dit vraagt enorm veel fingerspitzengefühl om goed te doen. De kans dat het misgaat is op dit moment groter dan dat het goed gaat. Er moet nog veel geprobeerd worden en onderzoek gedaan worden naar het gedrag van de dieren op dit gebied om een goede methode te ontwikkelen.
Het is leuk dat Wouter de Heij mijn naam noemt in #43 (zag het net, was op vakantie) en suggereert dat er een betere communicatiestrategie nodig is. Het lijkt inderdaad erg op een communicatie probleem, maar ik zou het eerder als een psychologische kwestie benoemen.
Ik zal proberen het in een paar regels uit te leggen:
Communicatie wordt gebouwd op een fundament. Dat fundament bestaat uit twee begrippen: authenticiteit (wie ben ik, wat ben ik) en autonomie (ik sta voor wie ik ben). Als dat fundament er niet is, leidt dat tot reactief gedrag (gedrag afhankelijk van de omgeving - en dus niet vanuit de eigen kern). Grofweg twee gedragingen zijn er dan: 1. de afhankelijke, beetje klagen, slachtofferschap, schuld buiten jezelf leggen, je kan er niks aan doen, lelijke wereld, consument, overheid. De meeste draadjes alhier over dit onderwerp worden hiermee gevuld.
Of 2. de strijder, de rebel. Er hard ingaan, optoeteren, aardappels op de Dam pleuren, melk in het weiland, een rechtszaak tegen dier en Recht aanspannen. Het komt af en toe voor. Niet vaak want het kost veel energie (en geld), je houdt het ook niet vol. De grap is, het lijkt heel autonoom, heel zelfbewust, maar dat is het natuurlijk niet. Het is net zo reactief als 1, je maakt je net zoveel afhankelijk van de omgeving. En meestal win je helemaal niet, of iets nutteloos. Zoals in deze draad: Agractie woedend om campagne.
Zolang het fundament niet in orde is, zal communicatie altijd warrig zijn, onbestemd en niet robuust, niet volwassen, zonde van de energie.
Wat ik vaak zie gebeuren is dat als bedrijven of bedrijfstakken onder concurrentie, maatschappelijke of economische druk staan, ze aan authenticiteit en autonomie verliezen. Ze raken het geloof kwijt en het vertrouwen in eigen kunnen. Ze zijn de relatie (het 'alignment') met de omgeving kwijtgeraakt (gevolg van niet opletten, achter de zaken aanlopen) en voelen zich vervolgens een speelbal.
Is er dan nog hoop?
Soms wel, maar dan moet je terug naar je eigen kern, je eigen essentie. Je authenticiteit en autonomie zichtbaar en voelbaar maken en verankeren. En van daaruit weer gaan bewegen (in woord en gedrag). En de relaties weer gaan herstellen.
Je hebt wel mensen nodig die dat willen, kunnen en zien. En die niet blijven ronddolen in 1 of 2. Maar die de sector bij de kladden pakt en robuust op de rechtmatige plek (de plek die ze maatschappelijk en economisch toekomt) neerzet.
#92 Volgens mij eten we dan alleen het vlees van Jack van Messel dat vrij leeft in de natuur en op het U neer wordt geschoten. Of ander wild. Geen idee wat dat kost per kg...