Bierconcern AB InBev heeft een boete opgelegd gekregen van €200,4 miljoen wegens machtsmisbruik. De grootste bierbrouwer ter wereld overtrad de Europese concurrentieregels door tussen 2009 en 2016 de import in België van goedkopere Jupiler uit Nederland te saboteren. Dat schrijft het Financieele Dagblad.
Albert Heijn was het voornaamste slachtoffer van een 'opzettelijke strategie' om Belgische supermarkten en groothandelaren te ontmoedigen het Belgische Jupiler-bier uit Nederland te halen, waar het goedkoper is dan in België.
AB InBev haalde verschillende 'trucs' met de verpakking uit om de sabotage voor elkaar te krijgen. De brouwer haalde de Franstalige tekst van de verpakkingen van Jupiler-bier in Nederland. Ook kreeg de Nederlandse groothandel kleinere hoeveelheden geleverd. Tijdens het WK voetbal van 2014 verkocht AB InBev in Nederland oranje blikjes Jupiler met 'Jup Holland Jup' er op, om die onbruikbaar te maken voor verkoop in Belgische supermarkten. De brouwer haalde deze fratsen - en nam zelfs het risico van imagoschade - uit om de import in België van in Nederland geleverd bier met hoge inkoopkortingen zo veel mogelijk in te dammen. Daardoor bleef de prijs voor Belgische consumenten hoog.
De boete is met 15% verlaagd doordat AB InBev meewerkte aan het onderzoek door de Europese Commissie. Ook heeft AB InBev beloofd de komende 5 jaar op nieuwe verpakkingen in Nederland, België en Frankrijk naast Nederlandstalige ook Franstalige informatie op te nemen.
Het Financieele Dagblad - Biergigant AB InBev benadeelt Albert Heijn, boete van ?200 mln
Albert Heijn was het voornaamste slachtoffer van een 'opzettelijke strategie' om Belgische supermarkten en groothandelaren te ontmoedigen het Belgische Jupiler-bier uit Nederland te halen, waar het goedkoper is dan in België.
AB InBev haalde verschillende 'trucs' met de verpakking uit om de sabotage voor elkaar te krijgen. De brouwer haalde de Franstalige tekst van de verpakkingen van Jupiler-bier in Nederland. Ook kreeg de Nederlandse groothandel kleinere hoeveelheden geleverd. Tijdens het WK voetbal van 2014 verkocht AB InBev in Nederland oranje blikjes Jupiler met 'Jup Holland Jup' er op, om die onbruikbaar te maken voor verkoop in Belgische supermarkten. De brouwer haalde deze fratsen - en nam zelfs het risico van imagoschade - uit om de import in België van in Nederland geleverd bier met hoge inkoopkortingen zo veel mogelijk in te dammen. Daardoor bleef de prijs voor Belgische consumenten hoog.
De boete is met 15% verlaagd doordat AB InBev meewerkte aan het onderzoek door de Europese Commissie. Ook heeft AB InBev beloofd de komende 5 jaar op nieuwe verpakkingen in Nederland, België en Frankrijk naast Nederlandstalige ook Franstalige informatie op te nemen.
@2 Rene Smit: Nee, ik ben al wat jaartjes weg uit die handel, doch.. ja, die mogelijkheid bestaat dankzij EEG-recht uit 1957. Heeft ervoor gezorgd, dat de prijzen over heel de EU fors gedrukt zijn, wat weer efficiëntie-druk op de productie en distributie gezet heeft. En natuurlijk gelijke warenwetsregels over heel de EU, inclusief controle en meldingen, via RASFF + onderzoek door EFSA. Nog even, en de Britten mogen dat hele circus op eigen kosten overeind houden, maar daar hebben ze nadrukkelijk democratisch met 51,88 % voor gekozen.
Daarom kunt u rustig in Portugal of Griekenland, Estland of Ierland e.e.a. kopen, en helemaal gezien dezelfde merken ( tenzij in een ander land iets andere receptuur, wegens "smaak" bijv ), zonder u zorgen te maken over uw toch al zo verzwakte eigen natuurlijke afweer. Overigens hebben nogal wat landen via conformiteitsregels vele regelingen gekopieerd in hun eigen wetgeving.
Idem overigens ook die Samsung TV ( bescherming: iets andere software, onhandig met dus bij de Ziggo-smartcard bijv) of die Adidas sportkleding. Enkel import van BUITEN de EU kunnen ze met hun merkenrecht tegenhouden, doch eenmaal binnen de EU... is een importeur / distributeur VERPLICHT te leveren ( kan wel contante betaling eisen en die lange-relatiebonus niet aftrekken van de verkoopprijs . Er zitten nog heel wat "plankjes met spijkers in dat pad", doch dat weten de inkopers bij Action vast ook wel)
#2 Dus die marsrepen bij de action met een nederlands stickertje komen van jou vandaan ?? ;)
Al een oud verhaal: art 85 EEG: simpel gezegd ( en door mij voor parallelimport regelmatig gebruikt, bijv. Marsrepen uit Duitsland naar NL) : iedere overeenkomst enz, die het vrije verkeer van goederen, mensen en kapitaal tussen de lidstaten verhindert, bemoeilijkt of wat-dan-ook, is niet alleen nietig maar ook strafbaar en kan beboet worden met een bedrag ter hoogte van 15% van de gemiste omzet.
Heeft Mercedes-Benz eens DM 2 miljard gekost wegens het (ver)hinderen van verkoop van Mercedes-auto's uit Italië aan Duitsers, daar oh zo vaak op vakantie ( 4 uurtjes ex München naar Adriatische zee ) zie hier