Amerika is op zoek naar een nieuw voedingslabel. Uit onderzoek blijkt dat consumenten behoefte hebben aan meer transparantie op de verpakking. De Amerikaanse overheid neemt de Europese Nutri-Score als inspiratiebron.
Maar liefst 72% van de Amerikanen hecht groot belang aan transparante productinformatie en etikettering. Dat blijkt uit onderzoek van NielsenIQ. Amerikaanse consumenten willen een volledige ingrediëntenlijst in eenvoudig Engels en uitgebreidere voedingsinformatie dan nu wordt geboden.

Op het gebied van voedseletikettering loopt de VS achter. Al 30 jaar lang moeten producenten verplicht hun ingrediënten op de verpakking vermelden met behulp van het Standard Ingredient Label, maar die voldoet niet meer aan de wensen van de consument van vandaag.

De consument ziet nu graag directe, duidelijke en leesbare informatie die helpt bij het maken van gezonde en duurzame keuzes. Het gaat hierbij niet alleen om het benoemen van de hoeveelheid zout of suiker, maar ook om het aanduiden van additieven die mogelijk schadelijk zijn voor de gezondheid of informatie over de oorsprong van de ingrediënten.

De U.S. Food & Drug Administration (FDA) zoekt nu uit of front-of-pack labels (FoP), zoals de Europese Nutri-Score, een optie zouden kunnen zijn. Studies wijzen uit dat dergelijke FoP-label systemen een positief effect kunnen hebben op de volksgezondheid. Zo zou ongeveer 3,4% van alle dieetgerelateerde niet-overdraagbare ziektes voorkomen kunnen worden door het gebruik van FoP-labels. In Nederland zijn gezondheidsexperts juist niet bijster enthousiast over het gebruik van de score. Zij vinden dat het label niet goed aansluit bij de Schijf van Vijf en consumenten in verwarring achterlaat omdat zowel een pizza als spinazie een A kunnen scoren.

Vanuit met name Italië bestaat verzet tegen het logo omdat traditionele Italiaanse producten zoals ham en kaas geen gunstige score krijgen. De Italiaanse overheid wil niet dat de gastronomische hoogstandjes van het land tweederangs producten worden. In de VS zal dergelijk verzet niet zo makkelijk ontstaan en kan het FoP-logo de beoogde uitwerking hebben op de merkproducten die daar de markt domineren. Om van een D naar een C te komen of van C naar B doen fabrikanten alle moeite; dat vertaalt zich in iets minder zout, suiker en vet en wat meer vezels, groenten en eiwit.

Meer transparantie over de samenstelling van producten draagt bij aan het vertrouwen dat consumenten in merken hebben. Maar liefst 79% van de respondenten uit de survey van NielsenIQ zei bedrijven meer te vertrouwen als zij volledige en gemakkelijk te begrijpen informatie bieden. Net zoveel mensen gaven aan loyaler te zijn aan merken die meer informatie bieden. Amerikaanse consumenten zeggen dat ze zo overtuigd zijn van het belang van transparantie dat 64% bereid is over te stappen op merken die uitgebreidere informatie bieden.