Het Britse vrachtschip de Rubymar, dat op 18 februari aangevallen werd door de Houthi-rebellen uit Jemen, is gezonken. Een 'ongekende milieuramp' dreigt, waarschuwt Greenpeace. Aan boord van het schip bevindt zich namelijk niet alleen stookolie, maar ook tientallen tonnen kunstmest.
In de vroege uren van zaterdag zonk de Rubymar, nadat het schip op 18 februari aangevallen was en door de bemanning verlaten. Die raketaanval maakte onderdeel uit van de acties van de Houthi's tegen de commerciële scheepvaart in de regio als vergelding voor de steun die Israël krijgt in de oorlog tegen Hamas. Nu het schip gezonken is, komt de kwetsbaarheid van belangrijke maritieme routes aan het licht voor ecologische rampen, los nog van de lekkende stookolie.

Milieu-organisatie Greenpeace vreest voor zo'n ecologische ramp, aangezien het schip tienduizenden tonnen meststoffen aan boord had. Volgens Julien Jreissati van Greenpeace MENA maken tegenstrijdige berichten over de hoeveelheid en precieze soort meststoffen waarmee de Rubymar onderweg was naar Bulgarije het moeilijk om een plan op te stellen om de ecologische ramp in te dammen.

Volgens sommige bronnen zou het schip 41.000 ton ammoniumnitraat vervoeren, terwijl het Amerikaanse leger op X meldde dat er 21.000 ton ammoniumfosfaatsulfaatmest aan boord van de Rubymar zou zijn. Ongeacht welke kunstmestsamenstelling er aan boord is, zullen grote hoeveelheden meststoffen die in de Rode Zee vrijkomen grote gevolgen hebben voor het rijke mariene leven en de vele koraalriffen in het gebied. Lokale verzuring zal de pH-balans van het zeewater aantasten en een grote algenbloei veroorzaken. Dit zou een enorme toename van stikstof teweegbrengen die het ecosysteem van de Rode Zee kan aantasten, met significante gevolgen voor het koraal. Nitraat is giftig en schadelijk voor verschillende mariene soorten. De Rode Zee staat bekend om zijn onderwaterpracht.

Ahmed Awad bin Mubarak, lid van de internationaal erkende regering in Jemen, noemt het zinken van de Rubymar in The National een "milieucatastrofe zoals Jemen en de regio nog nooit eerder hebben meegemaakt". De VN-gezant voor Jemen, Hans Grundberg, heeft aangekondigd dat VN-experts van plan zijn het schip te inspecteren om de impact op het milieu te beoordelen. Een ecologische ramp blijft ook niet zonder impact op de bestaansmiddelen van de Jemenieten; de visserij is de derde belangrijkste sector van de Jemenitische economie.

"Het voortzetten van deze oorlog zal resulteren in zowel een humanitaire als ecologische catastrofe, met verlies van gewassen, voedsel, waterkwaliteit en verlies van marien leven dat endemisch is voor de biodiverse Rode Zee," aldus Jreissati. De Amerikanen wijzen daarnaast op het gevaar voor andere schepen van een wrak middenin de drukke vaarroute.

Greenpeace roept op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren in Gaza en de-escalatie in de regio om een snelle interventie en gecoördineerde opruimactie mogelijk te maken en verdere schade te voorkomen.