App Too Good To Go, de reddende engel tegen voedselverspilling, heeft een nieuw AI-gedreven platform gelanceerd voor supermarkten. Het helpt retailers om de producten die bijna over tijd zijn efficiënt te beheren. Het is al getest in Frankrijk op 250 locaties van de Franse winkelformule Monoprix.
Volgens het European Grocery Retailing Institute verliezen food-detaillisten bijna 2% van hun netto omzet aan voedselverspilling. Op dit moment ligt dat percentage vrijwel gelijk aan hun winstmarge. Too Good To Go werkt inmiddels met 50.000 actieve zakelijke partners (winkels) en bedient met hen 85 miljoen geregistreerde consumenten die tegen een voordelige prijs kunnen eten. Tegelijk kan het slimme bedrijf het verlies van supermarkten en andere winkeliers een stuk terugdringen én voedsel redden van de vuilnisbak.

Het platform heeft vijf modules: voorraadbeheer, aanbevelingen, intelligente prijsbepaling, marktplaats en donaties. Het nieuwe AI-systeem valt - zegt Too Good to Go - naadloos te integreren met bestaande systemen.

In een persbericht zegt Monoprix dik tevreden te zijn over de samenwerking met Too Good To Go en dat de twee bedrijven met de nieuwe AI-toepassingen de strijd tegen voedselverspilling een heel nieuw tijdperk ingaan.

Raclette zonder korting in de winter
Vakblad The Grocer geeft een voorbeeld van een toepassing die rekening houdt met zowel de vraag als de houdbaarheid van kaas in een Franse supermarkt. De AI maakt 'intelligente korting' mogelijk door grote sets historische gegevens te verwerken. Denk aan verkoopcijfers, verkopen met kortingspercentages, de voorraad van producten met een korte houdbaarheidsdatum, prijs, dagen tot de vervaldatum, tijdstip van de week, seizoensgebondenheid en andere gegevens zoals het weer en andere externe gebeurtenissen om een optimale korting per product te bepalen.

Vroeger instrueerde het hoofdkantoor van de supermarkt zijn vestigingen in het hele land om kaas twee dagen voor de vervaldatum af te prijzen met een korting van 50%. Maar wie de kaasmarkt in Frankrijk kent, weet dat kazen niet overal in het land op dezelfde manier worden gegeten en ook dat het consumptiepatroon door het jaar heen varieert.

Raclette is een smeltkaas die voornamelijk in de winter wordt gegeten, en vooral in de Alpen. Als tijdens een koude winterdag een winkel in de Alpen eindigt met X eenheden raclette die over twee dagen verlopen, zal de AI de retailer niet adviseren om het af te prijzen. Vroeger zou de kaas al met 50% zijn afgeprijsd. De nieuwe aanpak kan dus nogal uitmaken voor de marge van de winkelier.

In november jongstleden kreeg Too Good To Go een Cultural Impact Award van Apple omdat het bedrijf echt een wezenlijk verschil maakt in de wereld.

Klimaat- en waterschade?
De App is goed voor iedereen: de retailer (minder margeverlies), de consument (goedkopere boodschappen) en het milieu (minder landgebruik door minder voedselproductie met al zijn negatieve effecten op de biodiversiteit en vervuiling door de weglek van landbouwchemie naar de omgeving).

Of het ook goed is voor het klimaat blijft nog even de vraag omdat AI-toepassingen energie en water vreten. Volgens de Volkskrant van vandaag kost de opmars van kunstmatige intelligentie een berg water en klimaatschadelijke energie. Het maken van één plaatje met AI kost evenveel stroom als het opladen van je mobieltje.

De vraag is dus wat al die permanente analyses van bergen data aan klimaatkosten en waterverspilling met zich meebrengen.