Online supermarkt Picnic haalt bij zijn bestaande aandeelhouders €355 miljoen nieuw kapitaal op. Dat mag een 'huzarenstukje' heten, schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd. Sinds anderhalf jaar is geld immers niet meer 'gratis' en is het voor veel start-ups stukken moeilijker financieringsbronnen aan te boren. Maar hoewel Picnic nog steeds verlies maakt, is het bepaald geen start-up meer te noemen.
Waar we het trotst op zijn het afgelopen jaar is dat we veertig procent gegroeid zijn, vijf keer harder dan de markt
Het zijn de bestaande aandeelhouders, waaronder de Duitse supermarktketen Edeka, de filantropische stichting van Microsoft-oprichter Bill Gates en een groep vermogende Nederlandse families (onder wie de familie Fentener van Vlissingen en Kruidvat-oprichters De Rijcke), die opnieuw geld in Picnic steken. Met de kapitaalstorting van €355 miljoen kan Picnic fors uitbreiden in Duitsland en Frankrijk, zegt mede-oprichter Michiel Muller.

Het in 2015 in Amersfoort gestarte Picnic zette al in 2018 de eerste stappen over de Duitse grens, oorspronkelijk in de regio Noordrijn-Westfalen. "In Duitsland kan minder dan 10% van de bevolking bij ons bestellen. Dat moet de komende jaren richting de 50%," zegt Muller in het FD. Hetzelfde speelt in Frankrijk waar Picnic in 2021 rond Lille begon. Beide landen zijn, net als Nederland, enorm verstedelijkt, aldus Muller. "Dus daar is nog enorm veel voor ons te doen. In Frankrijk kunnen nu vijf procent van de mensen bij ons bestellen, en in Duitsland ongeveer tien procent. Er is dus nog een wereld te winnen voor ons.'"

Om al die nieuwe steden en klanten te kunnen bedienen, gaat Picnic fors investeren in nieuwe infrastructuur, inclusief gerobotiseerde distributiecentra en elektrische bezorgwagentjes. "We gaan een logistiek netwerk opbouwen dat helemaal van onszelf is," zegt Muller. Dat is de manier waarop Picnic steeds te werk is gegaan, en is ook de reden dat de bestaande aandeelhouders niet aarzelen opnieuw te investeren.

Wie klant wordt, blijft
Want hoewel Picnic nog altijd zowel snelgroeiend als verlieslatend is, is de groei solide. Zelfs in Amersfoort, stijgt de omzet nog altijd met een dubbelcijferig percentage. Wie klant wordt, blijft. "Waar we het trotst op zijn het afgelopen jaar is dat we veertig procent gegroeid zijn, vijf keer harder dan de markt," zegt Muller op BNR. "Dat betekent dat we 300 miljoen euro omzet hebben toegevoegd aan onze business, waarmee we op een totaalomzet van 1,25 miljard euro terechtkomen."

Hoeveel verlies daar tegenover staat, wil Muller nog niet kwijt. Wel dat de winstgevendheid 'relatief verbeterd' is ten opzichte van vorig jaar, toen het verlies op €209 miljoen uitkwam. De jaarcijfers volgen later.

Bij het vorige rondje geld ophalen, haalde Picnic €500 miljoen en mede-eigenaar Edeka binnen.