0
Fotocredits: 'Picnic DCA Utrecht', Picnic

Flash Dagelijkse KostEdeka koopt weer een beetje meer Picnic

Edeka investeert nog eens een kwart miljard euro in Picnic. De online supermarkt van Nederlandse origine blijkt een sleutelrol te spelen in de onlinestrategie van de Duitse marktleider.

Picnic heeft ambitieuze groeiplannen in Nederland, Duitsland en Frankrijk, maar daar is ook serieus groeikapitaal voor nodig. Hoewel de online super begin dit jaar zei nog een riante €375 miljoen in kas te hebben, slokken de investeringen in nieuwe distributiecentra, elektrische bezorgautootjes en personeel die miljoenen razendsnel op. Op elke euro omzet maakt Picnic een verlies van bijna 23 cent, meldt het Duitse vakblad Lebensmittelzeitung.

In een nieuwe investeringsronde haalde Picnic, dat dit jaar een omzet van €1,2 miljard verwacht, €500 miljoen op. Aandeelhouder Edeka (sinds 2018) vergroot zijn belang naar 25% met een investering van €250 miljoen. Ook de Bill and Melinda Gates Foundation investeert €50 miljoen extra om haar belang op bijna 10% te houden.

De reden dat Edeka, al sinds 2018 aandeelhouder en gezamenlijke inkooppartner, deze stap zet, is nogal wiedes volgens Gondola. "De Duitse foodretailer vertrouwt volledig op Picnic voor zijn onlinestrategie." Dat zou goedkoper zijn dan zelf een e-commerceactiviteit op te zetten."

Gondola - Edeka investeert 250 miljoen euro in Picnic, 15 okt 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.