Dat zei Markus Mosa, de topman van de Duitse supermarktketen Edeka.

De Duitse retailer heeft vermoedelijk het kapitaal van de oorsprong Nederlandse bestelsuper Picnic versterkt met het oog op verdere expansie in de gunstige marktomstandigheden. Dankzij de pandemie verdubbelde vorig jaar de omzet van het zes jaar geleden in Amersfoort gestarte bedrijf. Inmiddels heeft Picnic bijna 600.000 adressen tot klant in meer dan honderd Nederlandse woonplaatsen.

In 2018 werd Picnic actief in Duitsland en ging daar samenwerken met Edeka, de grootste supermarktketen van Duitsland. Edeka ging de samenwerking aan op basis van een aandeelhouderschap van 10% van de aandelen in Picnic Nederland en 35% van de aandelen in het Duitse dochterbedrij van Picnic.
Ook in Duitsland ontwikkelt het concept zich succesvol. Daar heeft Picnic 200.000 klanten in 45 steden. Volgens mede-oprichter Michiel Muller gaat de groei in Duitsland "nog beter dan in Nederland'.

In de herfst van 2020 ging het gerucht dat Edeka zijn belang in Picnic fors wilde uitbreiden. Edeka zou een verdubbeling van zijn aandeel willen door zijn aandelen in het Duitse dochterbedrijf om te zetten in aandelen in het Nederlandse moederbedrijf van de websupermarkt. Volgens het toonaangevende vakblad Lebensmittelzeitung zou de aandelenruil erop duiden dat Picnic nu circa €1 miljard waard is.
Het Financieele Dagblad - Duitse supermarktreus Edeka breidt belang in Picnic uit
Reageer
  • Deel
Druk af