De Zwitserse supermarktketen Migros voedt zijn klanten op om hen actiever te laten bijdragen aan verduurzaming. Consumenten kunnen bij de zelfscankassa's een vrijwillige klimaatbijdrage doen. Het is zoiets als het compenseren van de CO2-uitstoot als je gaat vliegen, maar dan intelligent. Je betaalt meer bij naarmate een product dat je koopt klimaatonvriendelijker is en minder als je verstandiger boodschappen doet. Zo leer je spelenderwijs duurzaam boodschappen doen.
In 8 winkels van de Zwitserse marktleider Migros kunnen klanten er vanaf nu voor kiezen vrijwillig bij te dragen aan het beschermen van het klimaat door iets meer te betalen voor hun boodschappen. Als ze hun boodschappen afrekenen via het zelfscansysteem van Migros krijgen ze de mogelijkheid om een 'klimaatbijdrage' af te rekenen. Betaling daarvan is niet verplicht maar maakt wel duidelijk dat klimaatvriendelijker producten minder meer kosten.
De klimaatbijdrage wordt berekend op basis van het gewicht en de CO2-emissiewaarde van een product. Voor de berekeningen werkt Migros samen met Intep, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de LCA-beoordeling (Life Cycle Analysis) van producten. Zo brachten ze voor verschillende productgroepen de CO2-uitstoot van productie, verpakking en transport in de hele toeleveringsketen in kaart. My Climate, een Zwitserse non-profitorganisatie die klimaatbescherming integreert met economische mechanismen, deed een check om te zien of het klopt.
Migros introduceerde al in 2022 de optie van een klimaatbijdrage op zijn online platform; vanaf nu kunnen klanten er in 8 winkels al zelfscannend mee kennismaken om hun koopgedrag aan te passen. Als de proef aanslaat, rolt Migros de klimaatkeuze volgend jaar uit naar alle Migros-supermarkten, inclusief de gewone kassa's.
De kassa telt alle klimaatbijdrages op tot een totaalbedrag. Als de klant daarvoor kiest, gaat de vrijwillige bijdrage naar het M Klimaatfonds, dat zich inzet voor klimaatbeschermingsprojecten in de gehele toeleveringsketen van Migros. De supermarktketen ziet de klimaatbijdrage als "een nieuwe kans" voor klanten om actief bij te dragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot en zo gezamenlijk te werken aan een duurzamere toekomst.
Tegelijkertijd zet Migros hiermee een belangrijke stap in het kader van de CSRD-regelgeving: sinds begin dit jaar moeten retail- en verwerkende bedrijven hun 'scope 3- emissiebeleid' specificeren. Ofwel: inzicht geven in hoe het met de emissies in hun toeleveringsketens zit. Slim van Migros om dat te verknopen met een vrijwillige klimaatbijdrage waarmee de consument in ieder geval het gevoel krijgt dat hij of zij echt zelf een klimaatkeuze maakt. Een stuk concreter dan die paar euro klimaatcompensatie die je bij je vliegreis kunt bijleggen.
Tegelijk zet Migros een heel andere stap: het bedrijf heft in de commerciële wereld de eerste belasting op onduurzaam gedrag en investeert die buiten de overheid meteen weer in verduurzaming van zijn keten. Of consumenten daarin meegaan, zal de proef leren. Albert Heijn kon in Nederland zijn koffieklanten nog niet overtuigen met een soortgelijke, maar minder ver uitgewerkte proef . De vrijwillige klimaatbijdrage van zijn klanten leverde amper €1.000 op.
De klimaatbijdrage wordt berekend op basis van het gewicht en de CO2-emissiewaarde van een product. Voor de berekeningen werkt Migros samen met Intep, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de LCA-beoordeling (Life Cycle Analysis) van producten. Zo brachten ze voor verschillende productgroepen de CO2-uitstoot van productie, verpakking en transport in de hele toeleveringsketen in kaart. My Climate, een Zwitserse non-profitorganisatie die klimaatbescherming integreert met economische mechanismen, deed een check om te zien of het klopt.
Migros introduceerde al in 2022 de optie van een klimaatbijdrage op zijn online platform; vanaf nu kunnen klanten er in 8 winkels al zelfscannend mee kennismaken om hun koopgedrag aan te passen. Als de proef aanslaat, rolt Migros de klimaatkeuze volgend jaar uit naar alle Migros-supermarkten, inclusief de gewone kassa's.
De kassa telt alle klimaatbijdrages op tot een totaalbedrag. Als de klant daarvoor kiest, gaat de vrijwillige bijdrage naar het M Klimaatfonds, dat zich inzet voor klimaatbeschermingsprojecten in de gehele toeleveringsketen van Migros. De supermarktketen ziet de klimaatbijdrage als "een nieuwe kans" voor klanten om actief bij te dragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot en zo gezamenlijk te werken aan een duurzamere toekomst.
Tegelijkertijd zet Migros hiermee een belangrijke stap in het kader van de CSRD-regelgeving: sinds begin dit jaar moeten retail- en verwerkende bedrijven hun 'scope 3- emissiebeleid' specificeren. Ofwel: inzicht geven in hoe het met de emissies in hun toeleveringsketens zit. Slim van Migros om dat te verknopen met een vrijwillige klimaatbijdrage waarmee de consument in ieder geval het gevoel krijgt dat hij of zij echt zelf een klimaatkeuze maakt. Een stuk concreter dan die paar euro klimaatcompensatie die je bij je vliegreis kunt bijleggen.
Tegelijk zet Migros een heel andere stap: het bedrijf heft in de commerciële wereld de eerste belasting op onduurzaam gedrag en investeert die buiten de overheid meteen weer in verduurzaming van zijn keten. Of consumenten daarin meegaan, zal de proef leren. Albert Heijn kon in Nederland zijn koffieklanten nog niet overtuigen met een soortgelijke, maar minder ver uitgewerkte proef . De vrijwillige klimaatbijdrage van zijn klanten leverde amper €1.000 op.