Vandaag is het de vijftigste verjaardag van de streepjescode. Maar zijn volgende lustrum zal de barcode niet meer halen, want in 2027 verdwijnt de streepjescode van de verpakkingen. De volgende generatie, QR-codes met een gestandaardiseerde link, zal ons leven radicaal veranderen, voorspelt GS1, de internationale organisatie die verantwoordelijk is voor het beheer van barcodes.
Het was meneer Albert Heijn zelf, die in 1976 de eerste Nederlandse streepjescode gescand zag worden op een pak Douwe Egberts koffie. "Allemachtig, het werkt echt!”, dacht hij bij die gelegenheid. Heijn bracht de barcode mee uit de Verenigde Staten, waar de streepjescode in 1973 geïntroduceerd werd, aldus GS1 in een persbericht.

Het was een revolutie in de retailsector. Niet langer handmatig prijzen intikken op de kassa, met kans op fouten en lange wachtrijen. Nauwkeuriger voorraadbeheer, versnelling van de bevoorrading, minder lege schappen en de opmaat tot zelfscan en self-checkout. Inmiddels staat de barcode op meer dan 1 miljard producten wereldwijd.

Maar de streepjescode kan met pensioen. De volgende generatie barcodes, 2D ofwel QR-codes, staat klaar om toegang te geven tot allerlei soorten informatie, voor consumenten, bedrijven én de planeet. Consumenten zullen met hun smartphone de codes kunnen scannen. Dan krijgen ze rechtstreeks informatie over de herkomst, samenstelling én de ecologische voetafdruk van een product.

"Wil je het verhaal achter een product weten en waar het vandaan komt? Of het allergenen bevat of biologisch is? Hoe het kan worden recycled?" vraagt Mirjam Karmiggelt, CEO van GS1 in Nederland, retorisch.

Het kan allemaal met de QR-codes met daarin een gestandaardiseerde link met een artikelcode. "In plaats van naar slechts één website te verwijzen, zoals tegenwoordig gebruikelijk is, kun je naar een oneindig aantal bronnen linken. En het is dan ook niet meer nodig om verschillende barcodes op een verpakking te zetten.”

Beperkingen
Wereldwijd is door bedrijven afgesproken dat de 2D barcode in 2027 breed geaccepteerd en gebruikt wordt in de retail. De 'oude' streepjescodes kennen hun beperkingen: elk land en soms zelfs elke retailer heeft een eigen streepjescode voor een bepaald product. Dat maakt producten moeilijker te traceren. Ook is maar een beperkt aantal combinaties van strepen en cijfers mogelijk. Bij de nieuwe QR-code zijn de mogelijkheden onbeperkt.

Er zal de komende 4 jaar nog wel een fikse inspanning plaats moeten vinden om alle winkels voor te bereiden op het uitlezen van de nieuwe generatie codes. Zo zullen kassa's aangepast moeten worden om de nieuwe codes te kunnen lezen en moeten deze op verpakkingen komen te staan. “Gezien alle voordelen van de nieuwe barcodes hoeft niks fabrikanten en retailers in de weg te staan om ze nu al te gebruiken," aldus Karmiggelt in MarketingTribune.